Ziekenhuis maakt reclame voor hartpil

Artsen van het Universitair Medisch Centrum Utrecht maakten op briefpapier van het ziekenhuis sluikreclame voor een dure pil. De universiteit stelt een onderzoek in.

Joop Bouma

Twee wetenschappers van het Universitair Medisch Centrum Utrecht hebben in een brief aan dokters en apothekers via een omweg een duur middel gepromoot voor patiënten met hart- en vaatziekten.

De Utrechtse hoogleraar vaatchirurgie Frans Moll en arts-onderzoeker Erik Tournoij stuurden afgelopen week een brief rond waarin zij wezen op een Nederlandse studie naar bijwerkingen van aspirine, een middel dat bij risicopatiënten wordt voorgeschreven ter voorkoming van een hartinfarct.

Een klein aantal gebruikers krijgt – doorgaans milde – bijwerkingen van aspirine. Voor hen is er als alternatief clopidogrel (Plavix), een middel van fabrikant Sanofi Aventis. Aspirine kost ongeveer twee euro per maand, Plavix ruim 40 euro.

Volgens Tournoij en Moll heeft bijna een derde van de aspirineslikkers milde tot ernstige maagklachten. Dat zijn er meer dan altijd werd gedacht, aldus beide artsen. Zij baseren zich op een onderzoek dat zij en anderen hebben uitgevoerd onder bijna 1000 patiënten.

Het onderzoek werd dit jaar gepubliceerd in een wetenschappelijk blad. De studie werd geheel betaald door de producent van Plavix. Een arts van het bedrijf schreef mee, hoewel er door de auteurs geen belangenconflicten werden gemeld.

In de brief aan huisartsen, geschreven op papier van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC), stellen Tournoij en Moll dat artsen moeten doorvragen naar klachten bij aspirinegebruikers ’zodat tijdig een andere therapie aangeboden kan worden’. Onderaan de brief staat in kleine lettertjes dat de mailing afkomstig is van Sanofi Aventis. „Wij hebben het onderzoek betaald en dus ook de brief”, bevestigt Eric Hoedemaker, medisch directeur van het bedrijf. Hij erkent dat Sanofi de studie financierde vanwege het marketingbelang van Plavix.

De Biltse huisarts Gerard Daggelders was één van de ontvangers van de brief. „Dit is verkapte marketing. Ik ken het UMC Utrecht als onafhankelijk en betrouwbaar en juist daarom begrijp ik niets van deze brief.”

Hoogleraar Moll verwees gisteren naar de ziekenhuiswoordvoerder. Die zei dat het universiteitsbestuur opheldering wil van de afdeling vaatchirurgie van het Utrechtse ziekenhuis. „De afdeling heeft twee weken om te reageren.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden