Zie hier de mondige moslima, anno 2010

Krijgt elk land het feminisme dat het verdient? Dit weekend deed op de opiniepagina’s van de Volkskrant Saskia Wieringa van zich spreken.

Sinds 2005 is zij directeur van een instelling die ooit IIAV (Internationaal Informatiecentrum en Archief voor de Vrouwenbeweging) heette, maar sinds kort als ’Aletta, instituut voor vrouwengeschiedenis’ door het leven gaat – uiteraard naar de beroemde arts en feministe Aletta Jacobs. Dat zal, is de gedachte, een ’jonger en diverser publiek’ meer aanspreken.

Een clubje wakkere vrouwen probeerde nog de ’heilloze’ wederdoop tegen te houden. Zij noemden zo’n meisjesnaam ’kneuterig’, ’jaren zeventig’, meer iets voor een crèche of escortservice, en nog seksistisch ook. Goed punt. Want inderdaad, welke zichzelf respecterende instelling heet ’Piet, instituut voor nationale geschiedenis’? Of ’Abraham, instituut voor protestantse geschiedenis’? Helaas had het protest geen enkel effect. Het bleef Aletta.

En nu liet de directeur van zich horen. In genoemd opiniestuk (’Lang leve het feminisme’) roemt ze de ’talloze kleine initiatieven op internet om meer gelijkwaardigheid te creëren tussen mannen en vrouwen’. Reuze onder de indruk is ze bijvoorbeeld van de ’mondige moslima’s’ achter de Hyvespagina ’Mijn hoofddoek, mijn keuze!’. „Zij proberen mensen aan het verstand te peuteren”, schrijft Wieringa, „dat niet elke hoofddoekdragende vrouw een onderdrukt, meningloos wezen is.” In één moeite door bejubelt ze de strijd van filmmaakster Sunny Bergman en haar geestverwanten tegen de ’misleidende reclames’ van de schoonheidsindustrie.

Deze initiatieven bewijzen volgens haar dat ’het imago dat aan het feminisme kleeft achterhaald is’. „Laten we er met z’n allen voor zorgen”, schrijft ze, „dat Nederland weer een goed beeld krijgt van feministen, want dat is broodnodig.”

Treuriger schets is welhaast niet denkbaar. Maar het is, vrees ik, het vaderlandse feminisme ten voeten uit. Dat dweept met vrouwen die overstuur raken van antirimpelcrèmes. En beschouwt vrouwen die zich onderwerpen aan enkele modetips uit de zevende eeuw als het summum van emancipatie.

Ik moest aan de directeur denken toen ik las over de actie van Aysa Bayrak-de Jager, bekeerlinge te Almere. In 2006 ageerde zij al tegen een mogelijk boerkaverbod. De boerka is ’een lapje stof’, vindt zij, dus waar maak je je druk om – het geestige argument waarmee hoofddoekverdedigers altijd hun eigen fanatisme rechtvaardigen.

Afgelopen maandag was het weer raak. Bayrak-de Jager deed aangifte tegen de lokale PVV-leider vanwege ’discriminatie’ en ’haatzaaien’. Aanleiding: het hoofddoekverbod dat de PVV eist in gemeentelijke en gesubsidieerde ruimten. Nu is de kans gering dat dit idiote plan ooit werkelijkheid wordt – alleen al omdat de partij geen college kan vormen als ze hieraan vasthoudt. Maar Bayrak-de Jager liet zich niet uit het veld slaan. Op de website Al Yaqeen riep ze zichzelf en haar medestanders uit tot ’de nieuwe Mandela’s van Nederland’. En op Radio 1 betoogde ze in alle ernst dat de vrije meningsuiting ondergeschikt is aan respect voor haar ’godsvrucht’.

Zie hier de mondige moslima, anno 2010. Bij Aletta zijn ze er vast verrukt over.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden