Zichtbare erfenis, maar ook een lege portemonnee

'Brok aan ervaring' verlaat Binnenhof

Zou het kabinet een lijstje maken met gereisde kilometers per bewindspersoon, dan zou Melanie Schultz hoge ogen gooien. De minister van infrastructuur en milieu toog dit jaar al naar Zweden, Polen, Vietnam en de Verenigde Staten, maar verreed ook binnen Nederland vele kilometers om bij openingen, congressen en lanceringen te zijn.

Die reislust past een minister van infrastructuur natuurlijk, en moet ook voldoening geven: geen collega in het kabinet die vanuit de lucht en vanaf de weg zo concreet de vruchten van haar werk kan bewonderen. Het zijn deze nieuwe snelwegen, dijkversterkingen en waterprojecten die na vijf kabinetten aan haar naam verbonden zullen blijven.

Maar hoe enthousiast Schultz (45) ook twittert over werkbezoeken aan de Tweede Maasvlakte en zelfrijdende auto's, na de Tweede Kamerverkiezingen van maart vindt ze het mooi geweest in de politiek. "Dit is een prachtige en eervolle baan, maar het is tijd voor nieuwe mensen op het ministerie", zei de VVD-bewindsvrouw gisteren in het Algemeen Dagblad. Een nieuwe baan zegt ze nog niet op het oog te hebben.

Met Schultz vertrekt een brok ervaring van het Binnenhof. Premier Jan Peter Balkenende lanceerde de oud-wethouder van Leiden in 2002 als staatssecretaris van verkeer en waterstaat. Die functie vervulde ze in drie van zijn kabinetten. Na een uitstap als directeur zorginkoop bij Achmea keerde ze in 2010 terug om in de twee kabinetten-Rutte het fusieministerie infrastructuur en milieu te leiden.

Als minister kon ze in het Rutte-I van VVD, CDA en gedoger PVV de autorijder vertroetelen. Ze verhoogde de maximumsnelheid op de snelweg naar 130 kilometer per uur en gaf groen licht voor wegenprojecten bij Utrecht en het laatste, zwaar bevochten stukje A4 tussen Delft en Schiedam. De crisis- en herstelwet, onder Balkenende opgetuigd om bouwprojecten te versnellen, plaveide voor minister Schultz de weg.

Onder Rutte-II moest Schultz vervolgens flinke bezuinigingen slikken. Dit om de inkomensafhankelijke zorgpremie, pijnpunt voor de VVD, weer van tafel te krijgen. Om de bouwsector in crisistijd toch aan de praat te houden, haalde het kabinet geld uit potjes voor de toekomst. "Het gevolg is wel dat het voor mijn opvolgers vervelender wordt", erkende de minister vorig jaar. Die treffen een leeggehaalde portemonnee.

Daarnaast heeft Schultz de laatste jaren rekening te houden met coalitiepartner PvdA, die een beter milieu belangrijker vindt dan extra asfalt. De VVD-minister zag zich genoodzaakt de snelheid op (delen van) de A10 en A13 van 100 naar 80 te verlagen. Dit voorjaar trok ze haar plan om bouwen aan de kust makkelijker te maken snel weer in nadat een storm van kritiek - ook van de PvdA - haar te beurt was gevallen.

In de beeldvorming is Schultz vooral de minister van 'sneller waar het kan, langzamer waar het moet', maar ze loodste ook in stilte de nieuwe omgevingswet door het parlement. Burgers en bedrijven hoeven zich bij bouwprojecten nog maar bij één loket te melden in plaats van tal van vergunningen te regelen. Premier Rutte sprak in het najaar van 'een van de grootste hervormingen' en 'een gigantische operatie'.

Door haar werk in de luwte en afgeremde asfaltambities is Schultz' profiel de afgelopen jaren wat verbleekt. Rondom het aftreden van haar staatssecretaris Wilma Mansveld, die in het najaar struikelde over het Fyra-debacle, klonk het verwijt dat ze zich er bij de formatie makkelijk van af had gemaakt door haar secondant met een loodzware portefeuille op te zadelen.

Kalm als altijd weerlegde Schultz die kritiek: als staatssecretaris ging zij óók over spoor en luchtvaart. En weinig in het parlement zijn - netelige Kamerdebatten komen in haar agenda amper voor - staat niet gelijk aan weinig productief, voegde ze daar vorig jaar in deze krant aan toe. "Dit is een vrij fysiek ministerie. We leggen dijken en wegen aan. Ik wil niet beweren dat er weinig gebeurt."

in het nieuws omdat ...

...de minister van infrastructuur en milieu bekend heeft gemaakt dat ze na de Kamerverkiezingen volgend jaar uit de politiek stapt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden