Zhang Zuo

CHRISTO LELIE

Klassiek

****

In de internationale pianoserie van de Doelen had de wereldberoemde Chinees YUNDI zullen spelen. Enige tijd geleden heeft hij echter zijn gehele Europa-tournee geannuleerd wegens familieomstandigheden. Als vervangster kwam de jonge Chinese Zhang Zuo naar Rotterdam. En haar inspirerende optreden leverde een prachtig Nederlands grotezaaldebuut op.

In het persbericht werd Zhang Zuo 'een van de meest veelbelovende Chinese pianisten' genoemd. Die kwalificatie is niet meer actueel: Zhang Zuo liet in haar gave, boeiende en volwassen pianospel horen, dat zij die belofte ingelost heeft!

In China opgeleid, heeft Zhang Zuo vervolgens van beroemde docenten in New York les gehad. En momenteel studeert zij bij Leon Fleisher en is Alfred Brendel haar coach.

In het programmaboekje staat dat zij de Gina Bachauer Competitie en het Elisabeth-concours gewonnen heeft. Dat is niet juist: in beide competities was zij wél prijswinnaar, maar van respectievelijk de zesde en de vijfde prijs. Niet de hoofdprijzen, maar de muziekwereld leerde Zhang Zuo hierdoor kennen, wat haar een internationale concertpraktijk opleverde.

Anders dan vele concourslaureaten, debuteerde zij niet met virtuoos spektakel, maar met een stevig klassiek-romantisch repertoire, waarin de invloed van mentoren Fleisher en Brendel herkenbaar is.

Beethovens extraverte Sonate in Es, opus 31 nr. 3 speelde zij krachtig, helder en met een grote tempostabiliteit. In dit werk, en ook in Robert Schumanns briljant gespeelde 'Faschingsschwank aus Wien', was een minpuntje dat Zuo's aanslag in de fortissimo-passages tot een scherpe toon leidde. Een mogelijk oorzaak hiervan was dat de luchtafzuiging in de grote zaal dermate veel lawaai maakte, dat het zelfs als de pianiste luid speelde nog goed hoorbaar was. Het lijkt erop dat de pianiste bewust of onbewust hier overheen probeerde te spelen, ten koste van de toonkwaliteit.

Dat idee leek bevestigd na de pauze toen de stoorzender gelukkig het zwijgen was opgelegd. In een muisstille zaal vertolkte Zhang Zuo de grootschalige Sonate in c, D958 van Franz Schubert, met een aanmerkelijk milder toucher, dat gekenmerkt werd door een grote gelaagdheid in dynamiek en klankleuren. Deze overtuigende vertolking, gericht op grote lijnen maar met fraaie details, kreeg een subliem vervolg in de enige toegift: Liszts 'Feux follets', onnavolgbaar rank als een echt 'dwaallicht' gespeeld. Daarmee toonde Zhang Zuo ook het virtuoze repertoire vliegend aan te kunnen.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden