Zes hotelbonnen, en bij allemaal moet je in de kost

De beroemdste is de Hotelbon, dankzij de onnavolgbare Roomservice-jodel van Carry Tefsen. Maar Nederland kent méér hotelcheques waarmee je voor een gering bedrag een paar nachten in een hotel kunt doorbrengen. Het concept komt uit Engeland en wint hier aan populariteit. De enige voorwaarde die bij alle cheques geldt, is dat het ontbijt en diner in het geboekte hotel genuttigd worden. Ook kan de klant niet het hele jaar door een bepaald hotel boeken met hotelcheques. De periodes waarin hotels gasten nemen met hotelcheques staan vermeld in de hotelgidsen.

DE HOTELBON wordt verzorgd door ProVentura uit Vianen. Dat bedrijf had de primeur in Nederland met de hotelcheque in zijn huidige vorm en is nu marktleider. ProVentura verwacht dit jaar meer dan 225.000 Hotelbonnen aan de man te brengen. De bon is onder andere te koop bij postkantoren en Bruna-winkels. Hij kost 75 gulden en geeft recht op drie aaneengesloten overnachtingen. Gemiddeld is een klant 50 tot 70 gulden per dag kwijt voor ontbijt en diner. “Het voordeel van de Hotelbon is de grootschaligheid”, zegt Jan Roeland, die de voorlichting verzorgt voor ProVentura. “Je hebt een keuze uit meer dan vijhonderd hotels waarvan 250 in Nederland. Je hebt er niets aan als je maar uit dertig hotels kan kiezen.” Boeken moet de koper zelf doen maar als er bijvoorbeeld taalproblemen zijn, is er een gratis servicelijn en wordt er voor de klant geboekt.

ProVentura verkocht deze week tachtig procent van zijn aaandelen aan de Free Record Shop. De huidige eigenaar Chris Luken houdt twintig procent van de aandelen en blijft eigenaar van het bedrijf. “ProVentura wordt ondergebracht bij de Free Record Shop om de internationalisering meer kracht bij te zetten. Met een sterk moederbedrijf kom je verder in het buitenland dan in je eentje. De verkoop zal ook geen gevolgen hebben voor de de consument”, liet een woordvoerder weten. Bijna viel Free Record Shop buiten de boot toen bleek dat Luken met investeringsmaatschappij NesBic ook een akkoord had bereikt over de verkoop van zijn bedrijf. Die problemen zijn inmiddels opgelost.

SELEKT-O-TEL uit Almere werkt anders. Zij verkoopt al twaalf jaar hotelcheques aan bedrijven die ze weer als cadeautjes weggeven bij bepaalde produkten, zoals audio-apparatuur, hypotheken of nieuwe auto's. “Bij de Hotelbon kunnen ze wel denken dat ze de eerste zijn maar wij zijn al veel langer bezig”, aldus W. van Bruggen van Selekt-o-tel. “De Hotelbon is alleen de eerste die ze rechtstreeks aan de consument verkoopt.” Wie via een aanbieding de cheque van Selekt-o-tel in zijn bezit krijgt, kan kiezen uit 200 hotels. In Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje. De cheque is goed voor drie nachten. Een ontbijt kan worden genuttigd vanaf 15 gulden en een diner vanaf 50 gulden.

HAPPY GO uit Helmond noemt hun kleinschaligheid, in tegenstelling tot de Hotelbon, juist een voordeel. Hun hotelcheque kost 50 gulden en geeft recht op twee overnachtingen. “We bieden 85 hotels waaruit de klanten kunnen kiezen en die zijn vanuit Utrecht allemaal in tweeëneenhalf uur met de auto te bereiken. Onze hotelcheque is voor twee overnachtingen. Dat is een voordeel. De meeste mensen moeten een extra vakantiedag opnemen als ze drie nachten gaan. Daar komt bij dat 50 gulden een mooi bedrag is voor een cadeautje; 75 gulden wordt dan net te veel,” vindt E. Meeuwsen, van Happy Go. De cheque met de hotelgids is te koop bij benzinestations en tabakswinkels. Ook adverteert de organisatie in kranten en diverse regionale dag- en huis-aan-huisbladen. De klant zorgt zelf voor de boeking. Happy Go hoopt dit jaar ruim 125.000 cheques te verkopen. In de hotels van Happy Go kan er voor gemiddeld 55 gulden per persoon per dag gegeten worden. Er zijn ook arrangementen te boeken waarbij de klant tot vijftig procent korting krijgt op de kamerprijs en de maaltijdverplichtingen vervallen. Naast de verkoop aan particulieren, opereert Happy Go, net als Selekt-o-tel, ook op de zakelijke markt.

CLUB HOTEL CHEQUE uit Eindhoven heeft iets meer dan honderd hotels in Nederland, België en Duitsland in het bestand zitten. Voor gemiddeld 60 gulden per persoon wordt er ontbijt en diner geserveerd. De klanten kunnen bij één van deze hotels voor 35 gulden een kamer boeken voor twee nachten. Club Hotel Cheque adverteert voornamelijk in maand- en weekbladen zoals de Kampioen, regionale dagbladen en omroepgidsen. Wie de coupon uithalen en opsturen, krijgt de cheque samen met een hotelgids thuisgestuurd. Club Hotel Cheque biedt hotels aan in de Benelux en een deel van Duitsland. Ook de Club Hotel Cheque is voor twee nachten. “Veel mensen vinden drie nachten wat te lang”, aldus R. Verdonk, directeur van Club Hotel Cheque. Zij verkopen ongeveer 60.000 cheques per jaar.”

EURO HOTEL ORGANISATION uit Gulpen, eveneens op de bedrijvenmarkt actief, verwacht dit jaar 80.000 en volgend jaar 150.000 cheques aan de man te brengen. Voor drie overnachtingen voor twee personen betaalt de klant 49 gulden. Naast zelf reserveren kan je dat voor 15 gulden extra ook overlaten aan het bedrijf. Er is keuze uit 250 hotels in acht landen. “Wij hebben twee grote voordelen”, zegt W. Stienen, eigenaar van Euro Hotel Organisation. “Met 49 gulden voor drie nachten zijn wij het goedkoopst. Ook kan men bij ons kiezen voor de speciale arrangementen waarbij de klant tot 50 procent korting krijgt op de kamerprijs maar niet in het hotel hoeft te eten. Deze arrangementen zijn te krijgen in 50 van de 250 bij ons aangesloten hotels.” Euro Hotel Organisation adverteert vooral in regionale dagbladen zoals De Stem, De Gelderlander en De Limburger en is vaak te vinden op beurzen.

FREE HOTEL SERVICE opereert vanuit het zuidelijke Spaubeeck. Zij bieden drie overnachtingen aan in eén van 250 hotels voor 60 gulden. Ontbijt is er te krijgen vanaf ¿12,50 per persoon en diners worden geserveerd vanaf 25 gulden. De hotelgids met bijbehorende cheque moet worden gekocht bij de tabakszaak. Wie een hotel heeft uitgezocht, belt vervolgens het boekingskantoor van het bedrijf en dan wordt er een kamer in het hotel naar keuze gereserveerd. Het eigen boekingskantoor is het grote voordeel dat Free Hotel Service heeft boven de concurrentie, volgens R. Kovacs van Free Hotel Service. “Eeé telefoontje naar ons en het is geregeld. Mocht het volgeboekt zijn dan proberen wij in overleg met de klant een ander hotel te boeken.” Free Hotel Service biedt hotels aan in acht Europese landen. Hoeveel hotelcheques er verkocht worden door Free Hotel Service kon Kovacs nog niet zeggen omdat het bedrijf pas gestart is. Sommige bij Free Hotel Service aangesloten hotels geven ook kortingen op de kamerprijs.

De meeste hoteliers moesten in het begin niets hebben van het fenomeen hotelcheque. “We hebben er ons hevig tegen verzet. Je gaat toch geen drie overnachtingen weggeven zonder dat je daar wat voor terugziet?”, aldus D. Vollenga, voorzitter van de sectie hotels van Koninklijke Horeca Nederland en eigenaar van twee hotels. Hij heeft zelf uiteindelijk een contract afgesloten met de Hotelbon. “De hotelbonnen bleken zo populair, en dan zie je de mensen toch liever bij jou komen dan dat ze naar de concurrent gaan. Want je verdient er toch aan doordat ze de maaltijden in het hotel moeten gebruiken.”

Vollenga vindt dat de Hotelbon door hoteliers moet worden gezien als opvulling. “Je moet duidelijke afspraken maken over de periodes waarin je de klanten wil accepteren. Dan kun je het hoogseizoen vrijhouden voor reguliere gasten.” Het grote voordeel van Club Hotel Cheque en Happy go, de twee-nachten-arrangementen, vindt Vollenga een groot nadeel voor de hoteliers. “Je blijft dan vastzitten aan het geijkte vrijdag en zaterdagpatroon. Hotels waar veel zakenmensen overnachten, kennen in het weekend een grote leegloop. Die zien de zondag ook graag gevuld.”

In het oktobernummer van de Consumentenreisgids houdt de Consumentenbond een onderzoek naar de verschillende hotelcheques. De Consumentenbond adviseert in het artikel wel om eerst een berekening te maken van de kosten als men geen gebruik zou maken van een hotelcheque omdat hotels ook vaak zelf met goedkope arrangementen werken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden