Zelfs Moskou heeft genoeg van Venezuela

Het Venezolaanse staatsoliebedrijf PDVSA zit zo diep in de schulden dat 18 van zijn 31 olietankers stilliggen. Zij wachten vergeefs op reparatieonderdelen of liggen in buitenlandse havens aan de ketting.


Zelfs het geduld van bondgenoot Rusland lijkt op: Sovcomflot eist 30 miljoen dollar op via rechters in St. Maarten en het Maritiem hof in Groot-Brittannië. De ruwe olie ter waarde van 20 miljoen is in St. Eustatius al uit de NS Columbus gepompt.


Venezuela's economie en de socialistische regering leunen voor 90 procent op olieinkomsten. Sinds het inzakken van de olieprijs en door jarenlang wanbeleid is het land in grote problemen gekomen.


Daardoor is de export van olie in het eerste kwartaal met 8 procent gekrompen. PDVSA kan haar werknemers niet genoeg meer betalen om te midden van gierende inflatie hun families te onderhouden, het kan geen onderdelen meer kopen om productie in de olievelden en de raffinaderijen gaande te houden en de meeste tankers liggen dus aangemeerd. Zes tankers liggen vast in Portugal, Turkije en Curaçao, door achterstallige betalingen of gebrek aan onderdelen.


Persbureau Reuters zag vlakbij het Amuay strand en de gelijknamige raffinaderij bij Punto Fijo in Venezuela hoe arbeiders in wetsuits in de smorende hitte vanaf een vissersbootje met duizenden borstelstrijken de ruwe olie van de Caspian Galaxy schrobden. Anders zijn de tankers uit Venezuela's exportterminals te vuil om in andere havens te mogen komen. De olie dreef er op het water, ook door lekkages uit roestige pijplijnen onder de oppervlakte.


Een schip handmatig reinigen kan wel tien dagen duren. In normaal functionerende havens gebeurt dit op een droogdok. Het handwerk draagt weer bij tot nieuwe vertragingen, waartegen sommige bedrijven al zogeheten 'Venezuela-clausules' opnemen in hun contracten. Die gaan over stakingen, te late aankomst van loodsen en drugsinspecties, en kunnen oplopen tot 23.500 dollar per dag.


Om te kunnen blijven exporteren huurt PDVSA nu zeker vijftig tankers, wat tot een miljoen dollar per maand per stuk kost. Het drijft de schuldenlast nog verder op en zal er ongetwijfeld toe leiden dat uiteindelijk nog meer olietankers elders in de wereld aan de ketting belanden.


De actie van Sovcomflot in St. Maarten is daarvan het bewijs. Het Russische staatsoliebedrijf Rosneft leent PDVSA sinds vorig jaar geld, maar hoe lang dat de socialistische olietankers nog drijvend houdt, is de vraag.


De Verdieping


Permanent op zoek naar eten

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden