Valse start

Zelfs met dropharingen kon Denise de modewereld niet voor zich winnen

Denise Baal Beeld Prisca Visser

De crisis van 2008 beroofde afgestudeerden van de kans hun dromen na te jagen. Vandaag: Denise Baal (31) wilde het gaan maken in de mode, maar niemand zat op haar te wachten. Pas nu heeft ze haar draai gevonden.

"Ken je dat", zegt Denise Baal, "dat je in de supermarkt staat en hoopt dat er genoeg geld op je rekening staat om de boodschappen te betalen?" Na haar afstuderen in 2011 overkwam het haar geregeld. Geheel níet volgens haar strakke plan. Baal dacht de perfecte route naar haar droombaan als communicatiespecialist in de modewereld te hebben uitgestippeld.

In jaar drie van haar opleiding is ze een half jaar te vinden in modestad Parijs en een half jaar jaar later reist ze af naar New York. Om haar Engels op te krikken en om op de communicatieafdeling van de vooraanstaande modeontwerpster Maggie Norris te werken. "Lukt het in New York, dan lukt het overal, dacht ik."

De modebedrijven denken er midden in de crisis heel anders over. Meer dan twintig sollicitaties doet ze de deur uit. Een brief aan modemerk Supertrash doet ze nog speciaal op de post om op te vallen. Met een zak dropharingen erbij. "Ze hadden genoten van de dropjes, mailden ze, maar ik werd niet uitgenodigd." Van de meeste modebedrijven hoort ze helemaal niks terug.

"Dus ben ik op een gegeven moment ook elders gaan solliciteren. Ik moest wel, ik was zo'n student die liever een huis huurde dan een kamer. Mijn vaste lasten waren hoog."

Maar ook bij Pathé, verschillende schoonmaakbedrijven en horecagelegenheden komt ze niet aan de bak. Ze is met haar hbo-opleiding overgekwalificeerd of ze past niet binnen het bedrijf, schrijven werkgevers in de afwijzingsbrieven. "Uiteindelijk ben ik in de bijstand beland, omdat ik niet meer kon rondkomen. Dat proces was zo pijnlijk. Vooral omdat je wordt behandeld alsof je het leuk vindt om een uitkering te krijgen."

Denise Baal Beeld Prisca Visser

Na een jaar zoeken - in het cursusklasje 'cv bouwen' van uitkeringsinstantie UWV promoveert ze na tien minuten van leerling tot docent - vindt Baal een echte baan. Die is weliswaar onder haar en ze wordt ingehuurd als uitzendkracht, maar ze kan weer rondkomen. Drie jaar later is daar die communicatiebaan waar ze voor gestudeerd heeft. Bij restaurant De Harmonie in Rotterdam mag ze drie dagen in de week aan de slag om de pr te doen. Die drie worden er later vier. Na een paar jaar mag Baal zich communicatiemanager bij de Dudok Groep (het moederbedrijf van De Harmonie) noemen.

Inmiddels heeft ze al bijna twee maanden geleden haar fulltime baan opgezegd. Om haar droom achterna te gaan. Toch een functie in de mode? "Nee", zegt Baal, "dat hoeft nu niet meer zo." In januari heeft ze haar eigen bedrijf Buro Verbaal opgezet, waarmee ze vrouwelijke ondernemers een gezicht geeft. "Ik ben happy", zegt ze. Financieel zorgeloos is ze nog niet helemaal. Maar ze kan zich tegenwoordig wel de duurdere kaassoorten in de supermarkt permitteren.

Valse start

Ze worden de verloren generatie genoemd. Jongeren die afstudeerden in het midden van de economische crisis; in de jaren 2010 tot en met 2015. De baan waarvoor ze leerden, is er niet. Als de ergste crisis over is en de economie aantrekt, gaan ze weer solliciteren naar banen waarvoor ze geleerd hebben. Pas afgestudeerden gaan dan voor, die zijn jonger en goedkoper. Weer vist de verloren generatie achter het net.  Hoe vergaat het hen na deze valse start? Trouw portretteert een aantal mensen van deze generatie.

Lees ook:

Tien jaar na de val van Lehman Brothers: wat er (niet) is geleerd van de financiële crisis

Het instorten van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers luidde in 2008 de grootste financiële crisis in sinds de jaren dertig. Staat de wereld er nu beter voor?

Tien jaar geleden verloor ze haar baan bij Lehman Brothers, nu verkoopt Natalia Rogoff pasta

Bij Lehman Brothers verkocht Natalia Rogoff rommelhypotheken. Tot ze het roer omgooide.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden