Zelfs Doutzen is niet coverproof

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: h.vandijk@trouw.nl

Ieder meisje droomt ervan een keer op de cover van Vogue te staan. Toch zijn veel vrouwen teleurgesteld dat Lena Dunham het deed toen ze de kans kreeg. Lena is hun heldin. Ze schreef de populaire tv-serie 'Girls', over het geworstel van jonge vrouwen met zichzelf en relaties en ze speelt er ook nog eens een hoofdrol in: de superslimme, ietwat onhandige Hannah. Een meisje met een alledaags figuur dat zichzelf regelmatig terugvindt in gênante twintigersellende, in wie die andere meisjes (ook die van veertig, vijftig) iets van zichzelf terugzien.

De fans hadden nooit verwacht dat Lena óók in dat blad wilde, dat alles weerspiegelt behalve alledaagsheid. Maar ze werden pas echt boos toen ze zagen dat Lena op de foto's een metamorfose onderging. En niet alleen fysiek. Ook digitaal is er van alles aan haar bijgeschaafd. Haar gezicht werd symmetrisch gemaakt, haar nek langer en haar heupen smaller.

Lena had die kritiek helemaal niet verwacht. Ze laat zich in 'Girls' altijd al zonder opsmuk zien, dan is het ook weleens leuk om extra flatteus voor de dag te komen, zei ze. Maar voor haar fans voelt het bijna als kritiek op hun eigen alledaagse figuur. Dat is nergens voor nodig. Niemand komt naturel in zo'n blad. Zelfs de onwerkelijk perfecte Doutzen Kroes wordt digitaal bewerkt, verklapte ze onlangs bij Humberto Tan. Terwijl je zou denken dat er aan haar niets te verfraaien valt. Doutzen sierde al eens de voorkant van de Nederlandse en de Franse Vogue, maar de meest prestigieuze, Amerikaanse cover haalde ze nog niet. Net als alle andere meisjes droomt ze ervan, zei ze.

Als zelfs vrouwen als Doutzen niet zonder trucs in een glossy kunnen, waarom kiest Vogue dan voor verre van perfecte actrices op de cover? Dat idee komt van Anna Wintour, al 25 jaar de onaantastbare hoofdredacteur van de Amerikaanse versie. Bekende vrouwen verkopen beter dan anonieme modellen. Mits, zo weet de ijskoningin van de modewereld, deze vrouwen er op de foto onwerkelijk perfect uitzien.

Dat kost haar veel hoofdbrekens. In de documentaire 'The september issue' zien we de worsteling om actrice Sienna Miller coverproof te krijgen. Alle ingrediënten lijken aanwezig: de prachtige, levenslustige Sienna is naar Rome gevlogen en ontmoet daar Mario Testino, maestro van de modefotografie. Ze wordt in tientallen couturestukken gehesen, ze krijgt pruiken op en er worden dikke lagen make up aangebracht. Maar tussen de honderden foto's zit er eigenlijk niet een die La Wintour en haar team kan bekoren. Ontevreden geeft ze, na eindeloze discussie, digitaal schaven en bijkleuren, haar fiat aan een coverbeeld.

Het is niet zo dat de hoofdredactrice voor haar lol een harteloze perfectioniste is. Ze kent haar lezeressen gewoon goed. Die laten Vogue in het schap liggen als de vrouw op de cover niet voldoet aan alle denkbare schoonheidseisen. De Britse versie van het tijdschrift zette vorig jaar zangeres Adèle op de voorkant. Het leek een gouden greep. Adèle is immens populair, verkocht miljoenen platen en is bovendien prettig gewoon gebleven. Iedereen houdt van haar. Maar: ze heeft bepaald geen modellenfiguur. Zelfs de geavanceerdste photoshop-technieken kunnen dat niet verhullen. Vogue zette een extreme close up van haar gezicht op de cover. Het mocht niet baten. Het werd een historisch slecht verkopend nummer.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden