Zelfs de finishplaats van de Ocean Race is te koop

De Nederlandse boot (links) in volle strijd tijdens de havenrace van zaterdag in Alicante. (FOTO AP) Beeld
De Nederlandse boot (links) in volle strijd tijdens de havenrace van zaterdag in Alicante. (FOTO AP)

De start van de Volvo Ocean Race heeft in de Nederlandse media minder aandacht gekregen dan drie jaar geleden. Dat krijg je als het nationale element geringer is.

ABN-AMRO en Rotterdam ontbreken in deze editie van de zwaarste zeilrace ter wereld. De bank voer in 2005-2006 nog met twee boten mee en won met de ’Black Betty’ de wedstrijd zelfs, maar liet al snel daarna weten niet aan een volgende race mee te doen. Toen was overigens nog niet bekend dat de trotse zelfstandige bank tot commerciële waar zou veranderen.

De deelname had als belangrijkste doel de banknaam te promoten. Dat ABN in zestig landen zat, garandeerde nog geen wereldwijde faam. Met twee boten in een vloot van zes werd de naamsbekendheid opgevijzeld.

Het was een kostbare actie: twintig miljoen euro. Dat kwam mede door de dure walploeg en de luxe opvang van relaties in iedere etappeplaats. Toch werd de forse investering niet opgevoerd als reden om af te haken. De deelname had z’n geld opgebracht en de doelstelling was gehaald, was het commentaar.

Rotterdam had wél graag een rol in deze tiende editie vervuld. Drie jaar geleden trok de vloot op enkele prachtige junidagen nog 250.000 toeschouwers naar de Maasstad. Die brachten 15 tot 20 miljoen euro binnen. Met de publiciteitswaarde voor de stad, in binnen- en buitenland, meegerekend genereerde de stopover zo’n 50 miljoen euro voor Rotterdam.

Dat de stad uit het vaarschema is geschrapt, heeft te maken met de aanvankelijke afwezigheid van een Nederlandse boot. De aanmelding van Delta Lloyd, medio september, kwam te laat. In een eerder stadium hadden de Spanjaarden en de Zweden, met twee boten prominent present, al beslag gelegd op een Europese rol. Sint-Petersburg paaide de organisatie met de deelname van een Russische boot. Die zal naar verwachting geen rol van betekenis spelen en bovendien blijft de Russische inbreng beperkt tot de 41-jarige Petersburgse zakenman Oleg Zjerebtsov, tevens de eigenaar van het team die als voordekker meegaat. De stad aan de Neva verwierf daarop de positie van finishplaats, waarmee Zjerebtsov bewijst dat behalve boot en bemanning ook een etappeplaats te koop is.

Het is dus belangrijk dat een ontvangende stad een relatie met een van de boten heeft. De organisatie heeft rigoureus havens laten vallen waar de race een traditie was. Zo worden Australië en Nieuw-Zeeland (letterlijk) omzeild, nu de inbreng van beide landen in de race ontbreekt. Wel koos de organisatie voor het Chinese Qingdao als halteplaats vanwege de link met de ’Green Dragon’, een Iers-Chinese boot. Dankzij dat Ierse aspect is Portsmouth geschrapt, ten faveure van Galway in Ierland. Daarmee is voor het eerst Engeland, waar de race in 1973 zijn oorsprong vond, uit het schema verdwenen.

De race gaat over 37.000 zeemijlen (68.500 kilometer), start zaterdag in Alicante en doet Kaapstad, Cochin (India), Singapore, Qingdao, Rio de Janeiro, Boston, Galway en Gotenburg aan. Sint-Petersburg is op 27 juni 2009 de finishplaats.

Namens Nederland schreef Delta Lloyd zich in met de boot die de vorige editie won, de ’Black Betty’. Omdat de aanmelding te elfder ure was, is de bemanning bepaald nog niet ingevaren, maar dat mag de pret niet drukken. Ervaring aan boord is er genoeg, evenals motivatie. Zoals bij Gerd Jan Poortman, die drie jaar geleden op de ’ABN-AMRO Two’ voer, maar er in Wellington geblesseerd af moest. Dat leverde een frustratie met diepe sporen op. „Mijn droom was kapot. Ik heb daarna geen lange etappe meer gevaren. Mijn voornemen was rond de wereld te zeilen, maar ik miste grote stukken. Dat maakt de waarde van de prestatie voor mij veel minder.”

Poortman hunkerde drie jaar naar revanche: „Over drie of vier jaar moet ik er weer bij zijn”, zei hij in 2006. „Want ik zál het beleven dat ik een keer rond de wereld zeil. Dat is mijn passie.”

Hij krijgt nu zijn kans.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden