zelfgemaakt

Chocolatier Laura de Nooijer 'Ik houd ervan om iets te kauwen te hebben'

Het is nog steeds wennen, zegt Laura de Nooijer (40) terwijl ze druk gebarend door de fabriekshal in Heerhugowaard loopt. Sinds een paar maanden rollen hier per dag 15.000 Lovechocks - een chocoladereep gemaakt van rauwe cacao - van de loopband. Tot voor kort werd het werk gedaan in een sociale werkplaats. En in 2008 stond De Nooijer zelf nog te klungelen in een antikraak-keuken. "Ik begon met twee koelkasten en een werkbank. De ruimte deelde ik met een Indonesisch cateringbedrijf. Zij klaagden over de sterke geur van de cacao, ik maakte mij op mijn beurt zorgen dat de knoflooklucht op de chocolade zou slaan."

Voor ze startte met Lovechock deed De Nooijer - gehuld in witte fabrieksjas - van alles. Over de keuze om helemaal te gaan voor rauwe chocolade zegt ze lachend: "Mijn carrière als buikdanseres kwam niet erg van de grond." Het verhaal is een succesverhaal. De reep - inmiddels zijn er ook tablets en 'rocks' - van rauwe chocolade is in negentien landen te koop. Duitsland heeft de grootste afzetmarkt, en in Nederland zijn er negenhonderd winkels die het merk verkopen.

Achter De Nooijer draait een ton met honderden balletjes: hazelnoten omhuld met een laagje quinoa - 'gekiemd en gedroogd'. Daaroverheen gaat de rauwe vloeibare chocolade. De Nooijer kijkt trots naar iedere machine. Pecan/maca, goji/sinaasappel, moerbei/vanille. Het zijn voorbeelden van de verschillende namen die de repen dragen. De ingrediënten staan bekend als superfoods. In iedere reep zitten relatief grote stukken noot en soms vrucht: "Ik houd ervan om iets te kauwen te hebben. Daar word je vrolijk van."

De eerste anderhalf jaar was het keihard werken. Alles deed ze handmatig: met een pollepel streek ze de chocolade op de mallen. Het tempereren - voorkristalliseren van de chocolade waarbij de temperatuur precies goed moest zijn - was in het begin een zoektocht. "Ik moest de fijne kneepjes van het vak nog leren. Het luistert ook zo nauw: er hoeft maar een druppel vocht bij te komen en je chocolade verandert in beton." Ze volgde cursussen bij chocolatiers. Om het bedrijf verder te professionaliseren en uit te breiden zocht ze zakenpartners. De Nooijer houdt zich alleen maar bezig met het bedenken van nieuwe producten, de dagelijkse leiding is in handen van iemand anders: "Ik ben niet zakelijk genoeg. Ik zie mijzelf meer als de inspirator van Lovechock."

De Nooijer is na al die tijd nog steeds overtuigd van de kracht van cacao. Dat was ook de titel van een bijeenkomst die ze ooit bijwoonde van David Wolfe - in de raw food movement bekend als de 'rockster van de superfoods'. De Nooijer: "Hij liet zien dat in rauwe cacao veel meer 'liefdesstofjes' zitten dan in bewerkte cacao." Door de woorden van Wolfe richtte De Nooijer in eerste instantie de Chocolate Club op: "We vierden feest tot diep in de nacht op drankjes van rauwe cacao." Die drankjes waren alleen niet helemaal wat ze van chocolade verwachtte: "De smaak was bitter en had niks met chocolade te maken." En dus besloot ze te onderzoeken of ze de rauwe cacao ook 'lekker' kon maken. Al gauw stonden al haar vrienden en kennissen bij haar op de stoep om haar uitprobeersels te proeven.

Achter De Nooijer komen er op de loopband onafgebroken rocks moerbei/hennepzaad voorbij. De verpakking - 'gemaakt van eucalyptusboom en volledig composteerbaar' - moet er nog om, en dan zijn ze bijna klaar om verscheept te worden. Het is ontzettend snel gegaan, zegt ze. Ze denkt dat dit komt doordat steeds meer mensen verlangen naar puur voedsel. Maar het belangrijkste is toch wel, vindt ze: dat het gewoon lekker is: "Na acht jaar eet ik nog steeds elke dag rauwe chocolade. Tenzij ik bezig ben met een detox, dan probeer ik ervan af te blijven."

Wie zijn de mensen die van een ambacht hun beroep hebben gemaakt? | tekst Roos Menkhorst | foto's Patrick Post

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden