Zelf liedjes maken hoeft niet, inkopen kan ook

De meeste basisscholen hebben geen tijd of expertise om zelf een schoolmusical te maken. Ze kopen de productie in.

De meerderheid van de achtstegroepers speelt dit jaar haar afscheidsmusical met een boot of eiland op de achtergrond. De aanbieders schrokken zich rot toen ze de titels van hun concurrenten zagen: 'Herrie op het eiland', 'Alles overboord!', 'Klaar voor vertrek' en 'Bon Bonni Beach'. "Puur toeval", zegt Etienne Oosterhoff van afscheidsmusicalportaal.nl, een website waar alle producties worden aangeboden. "Er was wel even paniek toen de makers zagen dat de verhalen op elkaar leken. Je wil natuurlijk opvallen en uniek zijn, dat is nu niet gelukt", zegt Oosterhoff.

Door gebrek aan tijd en expertise zoekt het merendeel van de basisscholen een afscheidsmusical die door professionals is gemaakt. Harde cijfers zijn er niet, maar als Van Oosterhoff kijkt naar de clicks op zijn website, ziet hij dat 90 procent van de 6500 scholen een schoolmusical van een producent koopt. Ieder jaar is er weer nieuw aanbod voor groep 8. Op afscheidsmusicalportaal.nl proberen de makers de basisscholen voor zich te winnen met flitsende trailers en applicaties voor een smartphone.

Is de keuze gemaakt dan krijgt de klas een compleet pakket met script (inclusief regieaanwijzingen), muziek (liedjes en orkestband), en kant-en-klare posters en uitnodigingen. "Voor zo'n pakket betalen ze eenmalig 150 tot 200 euro", weet Oosterhoff.

De bedenker van het fenomeen afscheidsmusical is Benny Vreden Producties, dat al sinds 1964 bestaat. Ondertussen zijn er steeds meer producenten bijgekomen. "Er zijn er zo'n zeven die een grote rol spelen in de markt", zegt Oosterhoff. Een van de relatief nieuwe aanbieders is Muzikantine, opgericht vanwege het tekort aan leuke liedjes. Dit jaar hebben zij 'Bon Bonni Beach', een musical op een onbewoond eiland met 'steracteur Sylvester Mallone', en 'Don Mascarpone'. Muzikantine richt zich speciaal op de klassen. Dat noemen zij een 'musical op maat'. "Een school geeft het aantal leerlingen door en wij zorgen dat iedereen een passende rol krijgt", zegt Michel van Kemenade, medeoprichter van Muzikantine. Etienne Oosterhoff: "Elke producent probeert zich te onderscheiden. De ene richt zich meer op humor, de ander meer op dansen."

Een andere aanbieder op de markt is Warchild. Elk jaar maakt het goede doel een afscheidsmusical die de klassen gratis krijgen, in ruil voor fondsenwerving van de school. Oosterhoff: "De producenten waren natuurlijk hartstikke bang dat alle basisscholen een gratis musical zouden nemen. Maar achteraf zie je dat niet geld maar het verhaal doorslaggevend is. De musicals van Warchild gaan vaak over één thema, en dat moet een klas net leuk vinden."

Volgens Oosterhoff moet een goede schoolmusical leuke liedjes hebben en niet te zwaar zijn. "Een paar mooie ballades doen het altijd goed, en natuurlijk een goed afscheidslied om aan het eind een traantje weg te kunnen pinken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden