Zeiler versus de elementen

Team Brunel eindigt als tweede na een race van negen maanden rond de wereld

4 oktober 2014

De start in Alicante Vele maanden hebben de mannen van Team Brunel zich suf getraind om zich klaar te stomen voor de Volvo Ocean Race. Acht ervaren zeilers, en één onboard reporter, gaan het schip op voor de wedstrijd van negen maanden rond de wereld. Bij de start in Alicante zijn de handen van de zeilers nog vrij van blaren. De magen zijn goed gevuld met vers voedsel voordat ze op zee moeten overleven op gevriesdroogde maaltijden. In Spanje staat de familie op de kade. Zoons, dochters en partners zwaaien hun helden uit.

13 december Winst en crash

Team Brunel heeft de tweede etappe gewonnen. Voor de kust van Abu Dhabi houdt de ploeg net genoeg voorsprong over op de Chinese boot Dongfeng, die na 11.000 kilometer op zee slechts zestien minuten en twintig seconden later over de streep komt. Er wordt feestgevierd, maar met mate. Gevaar lonkt, ook op relatief rustig water. Eén boot in de race, het Deense Team Vestas, vaart in de tweede etappe op een rif. Midden in de nacht klinkt een klap. Het schip schudt, kraakt en scheurt. De boot loopt vol met water waarna de zeilers het schip in doodsangst verlaten. Ze klimmen op een reddingsvlot en wachten op hulp terwijl ze uitkijken voor haaien.

21 januari 2015 Plastic soep

Plastic flesjes, stukken hout, piepschuim. Zelfs condooms. Je kunt het zo gek niet bedenken of het drijft in de oceanen. Met de jaren dat schipper Bouwe Bekking zeeën overstak, nam de hoeveelheid rotzooi in de wateren toe. Tijdens de derde etappe van Abu Dhabi naar Sanya passeren de boten de Straat van Malakka. Een drukte van jewelste met alle vrachtschepen en vissersboten. Bekking schrijft er vol ergernis over de vervuiling in een blog. Hij noemt het drijvende afval in oceanen een ramp voor de flora en fauna in zeeën en oceanen. Bezorgd merkt de schipper op dat er van een standaard waterflesje 55.000 minuscule stukjes plastic overblijven. De plastic soep en andere troep zit de zeilers ook dwars. Als er rommel aan de boot blijft hangen, remt dat af.

20 februari Passeren van de evenaar

Soms is het er muisstil, soms gaat het hevig tekeer. Onvoorspelbaar is het weer rond de evenaar altijd. Op het punt waar het noordelijk en zuidelijk halfrond van de aarde van elkaar worden gescheiden, komen verschillende windstromingen samen. Onder de evenaar waait er een stroom tegen de klok in, daarboven waaien er vlagen met de klok mee. Die passaatwinden zijn levensgevaarlijk. Midden in de nacht wordt de boot erdoor overvallen. De wind komt plotseling van de andere kant, waardoor het vaartuig met grof geweld tegen het water smakt. Alle hens aan dek. De mannen die net willen slapen - de ploeg werkt met een slaap-werkritme van vier uur arbeid tegen vier uur uitrusten - moeten helpen. Ze krijgen het schip, dat als eerste boot in de race de evenaar passeert, onder controle. In het grote zeil zitten wel twee gaten. Die worden bij de volgende stop gerepareerd.

29 april Botsing met een vis

Gevaren zijn er ook genoeg ónder het water. Er klinkt plotseling een doffe klap. Dat blijkt een grote vis te zijn die tegen de boot is gezwommen. Eén van de twee roeren spietst de vis, waarna de zeilers het beest, dat het ongeluk niet overleeft, met een lat van het roer af duwen. Door de botsing verliezen de mannen op weg naar Newport vijf mijl op de concurrentie.

31 maart Spanning rond Kaap Hoorn

Wie niet meer verder kan, wordt gered. Behalve als je te ver weg bent. Tijdens de vijfde etappe, van Nieuw-Zeeland naar Zuid-Amerika, varen de boten over de gevaarlijke Zuidelijke Oceaan. Op sommige punten zijn ze te ver weg van de bewoonde wereld. Kom je dan in de problemen, ben je op jezelf aangewezen. Dan is het zeiler versus de natuur. Bekking is extra op zijn hoede op die plekken waar de golven huizenhoog zijn. In 2006 moest hij als schipper op de Spaanse boot Movistar hulp inroepen van ABN Amro 2. Zijn boot liep vol water door problemen met de kiel. De concurrent kwam hem redden nadat ze even daarvoor hun eigen collega Hans Horrevoets uit zee hadden gehaald. De Nederlander was niet aangelijnd toen een golf hem overboord sloeg en verdronk. Deze editie komen de sigaren en whisky wel tevoorschijn bij het ronden van Kaap Hoorn, het zuidelijkste punt van Zuid-Amerika. Bij Team Brunel raakt er wel een voorzeil beschadigd waardoor er niet op volle kracht doorgevaren kan worden.

22 juni Finish in Göteborg

Na een pitstop van 48 uur in Scheveningen komt Team Brunel over de streep in de haven van het Zweedse Göteborg. Met de tweede plaats in de slotetappe is de Nederlandse boot het Dongfeng Race Team, de belangrijkste concurrent om het zilver, voorgebleven in de eindstrijd. Het Abu Dhabi Ocean Racing Team ging er vandoor met de eindzege. Na de laatste havenrace op zaterdag zit het erop. Eindelijk normaal douchen. Geen prikkend zout meer in de ogen. Tijd doorbrengen met familie. En een bed dat niet schommelt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden