Zeewind wordt steeds vuiler

UTRECHT - Een wind van zee is lang zo fris niet als hij aanvoelt.

Doordat auto's en andere producenten van gassen op het land steeds schoner worden, stijgt het aandeel van zeeschepen in de luchtverontreiniging. Een flink deel daarvan komt op het land terecht. Dat is slecht nieuws voor landen aan drukke scheepvaartroutes, zoals Nederland.

De gegevens over de uitstoot van schepen zijn op een rijtje gezet door een Engels bedrijf, Entec, in opdracht van de Europese Commissie. Volgens het rapport kwam er in 2000 door het stoken van diesel voor de scheepsmotoren 3617 miljoen kilo stikstofoxiden in de lucht. Die veroorzaken verzuring van het milieu. Volgens een EU-richtlijn mag de uitstoot van alle lidstaten in 2010 maximaal 6519 zijn. De uitstoot boven zee is daarin niet meegerekend, zodat de scheepvaart de Europese uitstoot tegen die tijd met de helft verhoogt, nog afgezien van de te verwachten groei in de koopvaardij. Voor een andere verzuurder, zwaveldioxide, wordt het aandeel van de scheepvaart bijna even hoog als de 15 landen samen verder nog uitstoten.

Veel van die stoffen (het rapport telde ook de koolwaterstoffen op en de uitstoot van fijne stofdeeltjes) komen in zee terecht waar ze, sterk verdund, allicht minder kwaad kunnen dan op het land. Maar zeker weten doen we dat niet, zegt woordvoerster Irene Bloemink van de stichting De Noordzee. En daarnaast komt een deel van de uitstoot wel degelijk naar het land: ,,In Nederland krijgen we 13 procent van de uitstoot van de Noordzee.''

De verklaring is te zien op de kaarten in het rapport: de Noordzee is een drukbevaren zee, vooral aan de kust van Nederland en België.

Aan de uitstoot van schepen zal in de nabije toekomst wel iets gebeuren: er is bijvoorbeeld een Europese richtlijn in de maak om schepen te verplichten zwavelarme diesel te gebruiken bij het varen in Europese wateren. Dat levert een probleem op voor schepen die van ver komen: die diesel kun je in Singapore en andere verre havens niet zomaar kopen.

De EU denkt daarom aan het verplicht stellen van dubbele tanks, zodat schepen schone brandstof kunnen bewaren voor het laatste stuk van hun terugreis. Bloemink: ,,Die hele richtlijn is een beetje uit frustratie geboren, doordat de IMO, de Internationale Maritieme Organisatie, hier niets aan deed. Toen heeft de Europese Commissie gezegd: we beginnen zelf maar. Nu zie je gelukkig dat er daardoor eindelijk ook bij de IMO iets begint te bewegen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden