ZaterdagMatinee

Klassiek

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor ***

De paar minuten Messiaen in de ZaterdagMatinee waren eigenlijk voldoende, een concert op zich. Ze vormden in ieder geval een ervaring die evenveel woog als een klasse-uitvoering van, bijvoorbeeld, een groot symfonisch werk.

Op de luchttrillingen die het orgel veroorzaakte in de Grote Zaal van het Concertgebouw zweefden we mee naar hoger sferen, naar de engelen van deze zwaar gelovige componist. Organist Leo van Doeselaar ontfermde zich over 'Prière après la Communion' uit het 'Livre du Saint Sacrement'. Onder zijn handen kreeg Messiaens gebed eeuwigheidswaarde.

Eeuwig, het woord zit in de titel van Qigang Chens trompetconcert dat hij mede in opdracht van de Matinee schreef: 'Joie éternelle'. Deze Chinees was de laatste leerling die Messiaen aannam in Parijs - we spreken jaren tachtig. De ontmoeting tussen Oost en West geeft dit seizoen richting aan de Matinee.

Voor zijn trompetcompositie toog Chen aan het werk met in het achterhoofd Alison Balsom, de soliste tijdens de Nederlandse première. Eén langgerekte boog, voortkabbelend van begin tot eind, zo nu en dan een vleugje pit in de vorm van een dansante maat: een uitdaging om hier de juiste draai aan te geven.

Opperste concentratie was daar, ook bij het Radio Filharmonisch Orkest en dirigent Hans Graf. De Engelse Balsom had diverse dempers binnen handbereik voor de fijne nuanceverschillen, maar echte bewegingsvrijheid nam ze niet, ook niet in de communicatie met de musici achter haar. En dus wachtten we vergeefs op die ene urgente noot die briljant zou worden gepresenteerd. Zo leraar, zo leerling? Nou nee, van de eeuwigheidswaarde van Chens concert zijn we nog niet overtuigd.

Het recht-uit-het-hartgevoel van de eerste Matineeminuten was terug met Hindemiths requiem 'When Lilacs Last in the Dooryard Bloom'd'. En dat kwam niet in de laatste plaats door de solisten Cécile van de Sant en Raymond Ayers, die precies begrepen wat voor timbre en dynamiek de woorden van Walt Whitman nodig hadden. Het luistert nauw als je hand in hand loopt met de dood.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden