Zappa blijft Zappa bij Meridian Arts Ensemble

Gespeeld wordt nog in Den Bosch (VSB, 22), Gent (Conservatorium, 23), Middelburg (Kloveniersdoelen, 24), Utrecht (Kikker, 25). De cd 'Visions of the Renaissance' verscheen op het Nederlands/Amerikaanse label Channel Classics CCS 6594.

Het programma dat het Meridian Arts Ensemble zondagavond bracht in Theater Bis in Den Bosch, bood een goed beeld van waar het koperkwintet (twee trompetten, trombone, hoorn, tuba) voor staat. Twintigste eeuwse componisten als Lutoslawski, Stravinsky en Babbitt stonden op een programma samen met 'jazzcats' als Herbie Hancock en Kenny Wheeler, 'popmusici' als Don van Vliet (ofwel Captain Beefheart) en Frank Zappa, de zestiende eeuwse toondichter Carlo Gesualdo di Venosa, jonge componisten als Ira Taxin en Jan Bach (geen familie), en de Newyorkse 'downtown'-componist Philip Johnston.

Sierlijk

Elk aspect wordt hierbij in zijn waarde gelaten. De sierlijke 'oude muziek' van Gesualdo di Venosa (bewerkingen van vijfstemmige liederen), de schiftende harmonieën van Lutoslawski, de lyriek van Wheeler, de humor en tegendraadsheid van Van Vliet, het complex verweven eclecticisme van Zappa of de mix van kitsch en curieuze improvisaties van Johnston, alles werd even trefzeker en bovenal met liefde voor de uitgangspunten van de componisten neergezet.

Uitzonderlijk waren de uitvoeringen van Van Vliet, Zappa en Johnston. Van Zappa nam de groep eerder vijf

bewerkingen op die door de componist vlak voor zijn dood geautoriseerd waren; in Bis werden vijf andere stukken uitgevoerd, waaronder de bekende 'Peaches en Regalia' en 'Igor's Boogie'; op de plank liggen nog vier werkjes voor blaaskwintet, piano en percussie. Zelfs in de stukken, die bedoeld 'valsig' gezongen werden door trombonist Benjamin Herrington (met koortjes van Herrington en met de trompettisten John Nelson en Richard Kelly), bleef de aanpak integer en precies.

Van Captain Beefheart speelde het kwintet onder meer het hybride 'Suction Primts', met een passende inleidende solo van hoornist Daniel Grabois. In Johnstons, als toegift gespeelde 'I like to make a Naked Lady' lieten de blazers horen ook goed te kunnen improviseren.

In het Meridian Arts Ensemble, dat in Bis zijn derde cd 'Visions of the Renaissance' presenteerde, spelen louter virtuozen. De instrumenten mengden prachtig samen. Soms was er nauwelijks onderscheid te maken tussen de klankkleur en klonk het ensemble als een organisch geheel. Andere momenten werden de specifieke eigenschappen van elk instrument benadrukt: het felle, kille geluid van de trompetten, gezet tegenover de warme toon van de hoorn, de growls van de trombone of het aardse gebrom van de tuba. Vooral tuba-speler Raymond Stewart maakte grote indruk met verbluffend soepel gebonden noten. Zo mooi heb ik het niet eerder mogen horen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden