Zalm: ik schikte mij naar de wens van Netelenbos

Beeld anp

Minister Gerrit Zalm (Financiën) ging ermee akkoord dat de NS in eerste instantie mocht bieden op het vervoer over de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Hij was het daar niet meer eens, maar legde zich neer bij de wens van verkeersminister Tineke Netelenbos.

Dat zei Zalm donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie over de snelle trein Fyra. De commissie wil te weten komen waarom de Fyra veel te laat ging rijden en er door grote technische mankementen al snel weer de brui aan moest geven.

VVD-minister Zalm wilde liever meteen een openbare aanbesteding in plaats van een onderhandse gunning aan de NS, maar drukte zijn zin niet door. "Ik heb dat niet gewonnen."

Het ministerie wees het bod waarmee NS kwam meteen af omdat het veel te ver ging. De NS had een plan gemaakt waarin veel meer stond dan was gevraagd. Zo wilden de spoorwegen ook het internationaal vervoer meenemen, terwijl alleen een bod op het binnenlands vervoer was gevraagd. Zalm noemde dat "politiek gesproken onprofessioneel". Hij schrijft het toe aan "onervarenheid" van de NS met hoe het er in de Haagse politiek aan toe gaat. "Het is wereldvreemd."

Tsjongejongejonge
Zalm sprak ook over zijn reactie op het eerste bod van 178 miljoen euro, dat de NS uitbracht op de HSL. Die luidde: "Tsjongejongejonge", want het bod was wat Zalm betreft erg hoog.

"Ik vond het wel mooi", voegde Zalm eraan toe, omdat het hoge bod van de NS goed was voor de schatkist. Hij zag geen reden om het bod af te wijzen omdat het té hoog zou zijn. "Misschien had de NS het niet moeten doen, maar op grond daarvan kun je het niet afwijzen." De NS had kennelijk optimistischer cijfers dan eerst was voorzien. "Als de NS een miljard had geboden, had dat natuurlijk niet gekund, maar om te zeggen dat dit bod volstrekt onmogelijk was, kun je niet zeggen. Dan had je met een zware bewijslast moeten komen."

Om helemaal zeker te zijn dat het contract met de NS niet nadelig uit zou pakken voor de overheid, werd later afgesproken dat de spoorwegen zelf een hogere buffer zouden aanleggen voor het geval er problemen zouden ontstaan. In ruil daarvoor kon de exploitatiebijdrage van de NS aan de overheid omlaag. "Zo sneed het mes aan twee kanten", zei Zalm.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden