Zalando velt Scapino en Schoenenreus

Goedkope schoenwinkels overrompeld door succes concurrenten op internet

Het komende jaar sluiten zo'n zeventig schoenwinkels van Macintosh in Nederland. Het gaat om vestigingen van Scapino, Dolcis en Manfield, terwijl eerder ook al Schoenenreus met tweehonderd filialen over de kop ging; allemaal winkels die betaalbare schoenen bieden. Duizenden schoenverkopers verliezen hun baan en in winkelstraten staan weer meer panden leeg.

De schoenenbranche heeft het zwaar. Sinds 2008 geven mensen ieder jaar minder uit aan schoeisel. Voor de winkels is de klap het grootst omdat zij ook nog eens werden overrompeld door het succes van online verkoop. "Schoenenwinkels dachten heel lang dat zij geen concurrentie zouden hebben van internet. Schoenen moet je immers passen", zegt Geraldien Prud'homme van het online vakblad Schoenvisie. Tot Zalando het tegendeel bewees. Met een grootse reclamecampagne stond de Duitse online schoenen- en kledingwinkel in een klap op de kaart. Prud'homme: "Tegen Zalando kan een relatief kleine Nederlandse keten nooit op. Zij zijn altijd goedkoper, verzenden gratis en bieden een honderd dagen terugstuurgarantie."

Zalando wist de omzet tussen 2010 en 2011 te verdriedubbelen naar 510 miljoen euro. Winst maakt de webwinkel nog steeds niet, omdat met het gratis verzenden en retourneren hoge kosten gepaard gaan. Prud'homme: "Dat kan het bedrijf niet schelen. Ze proberen een zo groot mogelijk marktaandeel te veroveren en drukken iedere concurrentie weg. Investeerders steunen die aanpak en pompen steeds weer geld in het bedrijf."

Dat het nu juist doorsnee-schoenenketens zijn die over de kop gaan, past geheel in de voorspelling die winkeldeskundige Cor Molenaar een paar jaar geleden deed. Hij verwacht dat één op de drie winkels gaat verdwijnen. "De eerste slachtoffers zijn winkels die zich niet onderscheiden. Dat doen deze schoenenzaken nauwelijks. We zien dat het met speciaalzaken en topmerken veel beter gaat. Je moet niet vergeten: dit willen klanten en de klant is koning. Winkels zullen hun businessmodel moeten aanpassen."

Enkele kleinere schoenenketens hebben deze trend wel voorzien. Het Zeeuwse Omoda bijvoorbeeld heeft winkels en doet het online ook heel goed. Ze waren er al vroeg bij en ze onderscheiden zich met wat exclusievere merken en een goede service.

Hoe andere winkels ook kunnen overleven, beschrijft Molenaar in zijn boek 'Red de winkel want zo kan het niet langer', dat donderdag verschijnt. "Het is voor het straatbeeld niet fijn als winkelpanden leeg staan. Dat wil ook niemand. Er is zeker een toekomst, maar wel met een ander businessmodel. Bijvoorbeeld: bied aan om de maten en modellen die niet op voorraad zijn, bij klanten thuis te bezorgen."

Prud'homme beaamt dit: "Een schoenenketen als Sacha overleeft het wel. Zij zijn ook klein, maar hebben een veel uitgesprokener aanbod. Het is een familiebedrijf, het straalt een persoonlijke aanpak uit." Prud'homme signaleert dat grote internationale ketens als H&M en Primark naast kleding nu ook schoenen aanbieden. "Zij zijn door hun omvang in staat om heel voordelig steeds nieuwe collecties te bieden. Zo maken ze de goedkope textielketens al langer het leven zuur. Ze zijn trendy én goedkoop. Daar kan een Nederlandse keten als Dolcis eenvoudig nooit tegenop."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden