Zalando bloeit, winkelstraat kwijnt

Meer klanten kochten in 2015 bij webwinkel, en ze kochten ieder afzonderlijk ook meer dan voorheen

"Nooit waren we sterker dan nu en nooit tevoren kregen we zoveel grote kansen." Dat consumenten tegenwoordig niet meer zo nodig naar de winkel hoeven om schoenen en kleding te passen, maar net zo lief (of misschien wel liever) een onlinewarenhuis bezoeken, bewees Zalando-bestuurder Rubin Ritter gisteren.

Europa's grootste internetwinkel verkocht in 2015 een derde meer dan een jaar eerder, vertelde hij. Dat zijn jaarcijfers waar inmiddels failliete ketens als V&D, Mexx, Miss Etam, Schoenenreus, Scapino, Perry Sport en Aktiesport alleen maar van konden dromen. En Zalando wil nóg groter, meer en beter.

De omzet van de onderneming uit Berlijn groeide naar 2,96 miljard euro. Liefst 18 miljoen afzonderlijke klanten deden in 2015 een aankoop bij Zalando; een toename van 22 procent. En de winst? 122 miljoen euro. Ondanks de miljoenen euro's die de webwinkel al jaren investeert om zoveel mogelijk marktaandeel te verwerven.

Zalando, dat zich bij het Nederlandse publiek in 2011 bekendmaakte met commercials vol schreeuwende klanten die pakketjes in ontvangst nemen, werd in 2008 opgericht. Al snel breidde de Duitse firma het assortiment uit en inmiddels bezorgt ze in vijftien Europese landen. Toch maakte Zalando in 2014, het jaar van de beursgang, pas voor het eerst winst.

Dat is niet vreemd, maar juist kenmerkend voor grote spelers in de e-commerce. Het Amerikaanse Amazon is pas kort winstgevend. Van de Nederlandse webwinkels Coolblue en Bol.com is bekend dat hun omzet ook groeit als kool, met respectievelijk 54 en 32 procent. Maar Bol.com maakt bijvoorbeeld nog geen winst, doordat het geld dat binnenkomt direct weer in het bedrijf wordt gestopt om een groter marktaandeel te verwerven, vaak ten koste van winkeliers en winkelketens.

Zalando's winst in 2015 is met name te danken aan het gestegen aantal verkopen. Het aantal bestellingen per klant steeg. Bovendien hadden klanten bij het afrekenen een hoger bedrag aan producten in hun 'winkelwagentje'. Dat komt doordat ze sinds vorig jaar met enkele muisklikken complete kledingsetjes kunnen bestellen. Zalando moet het voornamelijk hebben van de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse markt. Daar maakt het bedrijf winst, in de rest van Europa nog verlies.

Voor 2016 verwacht bestuurder Rubin Ritter dat de omzet opnieuw met dubbele cijfers groeit, maar iets minder hard dan in 2015: met 20 tot 25 procent. En opnieuw gaat Zalando fors investeren: 200 miljoen euro.

Net als Bol.com ziet Zalando een grote toekomst in het winkelen via de smartphone. Het gebruiksvriendelijk maken van die technologie kost veel geld. De rest gaat naar het verbeteren van de levering (binnen een dag), een nieuw distributiecentrum en de logistiek van de kledingverkoop. Bezorging en terugsturen binnen honderd dagen zijn bij Zalando namelijk gratis.

Ook is het bedrijf met taxidienst Uber in gesprek over een samenwerking. Uber-auto's gaan mogelijk pakketjes van Zalando binnen één dag bezorgen, zei Ritter gisteren. Dat lijkt een antwoord op de plannen van Amazon om een heel eigen distributiesysteem op te zetten.

De enorme expansie van webwinkels uit binnen- en buitenland wordt vaak gezien als een van de redenen waarom traditionele winkels het moeilijk hebben. Het brede assortiment, de service, de scherpe prijzen, het vanaf de bank kunnen bestellen en het kapitaal achter de online warenhuizen maken voor veel fysieke ketens de concurrentie zwaar. Zij moeten zich op een of andere manier duidelijk onderscheiden om te overleven. Uit de vele faillissementen van de afgelopen maanden blijkt dat veel zaken in het middensegment hier niet in slagen. Zo raken de stadscentra van kleine en middelgrote steden leger en worden internetwinkels steeds drukker bezocht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden