Review

Zaalvoetbal zorgt voor spanning op filmfestival

Locatie: grote zaal schouwburg Rotterdam

Bezoekers van het 36ste ’International Film Festival Rotterdam’ zijn in rep en roer. Niet alleen van het monster dat los is gelaten, maar ook van het zaalvoetbaltoernooi dat morgen voor het eerst zal plaats vinden onder filmmakers en filmprofessionals. Locatie: de grote zaal van de Rotterdamse Stadsschouwburg.

„Ik doe mee als coach”, vertelt de Iraanse regisseur Jafar Panahi opgewekt. Hij is naar Rotterdam gekomen met zijn nieuwste film ’Offside’, een meeslepend relaas van voetbalgekke Iraanse meisjes die zich als jongens verkleden om een voetbalstadion in Teheran binnen te komen. Het is voor de meisjes bij wet verboden om een voetbalwedstrijd bij te wonen. Panahi toont bij een kwalificatieronde voor het wereldkampioenschap 2006 echter hoe inventief ze zijn, en hoeveel risico’s ze nemen om hun liefde voor het voetbal te belijden. „ ’Offside’ is in Iran verboden”, vertelt Panahi, „maar mijn film lijdt wel een bijzonder leven op de enorme, illegale dvd-markt in Iran. Ik weet dat heel veel mensen de film inmiddels hebben gezien.”

Panahi vindt het wel een spannend idee, een voetbalwedstrijd tijdens het filmfestival. Volgens de Iraanse meester, die met ’Offside’ meedingt naar de ’Movies that Matter Award’ van Amnesty International, zijn er ook opvallende overeenkomsten tussen film en voetbal. Panahi: „Ik denk alleen al aan de exacte 90 minuten waarbinnen het drama zich doorgaans voltrekt.”

De match wordt ondertussen georganiseerd in het kader van het ’Happy Endings’-programma. Gertjan Zuilhof werpt ons de vraag toe hoe het filmfestival van de toekomst eruit ziet, als we toch overal films kunnen kijken (iPod, gsm, computer). Moeten we als filmmakers en filmliefhebbers dan bijelkaar komen om te voetballen?

Volgens Panahi zal het meevallen. Innovaties op het gebied van de communicatietechnologie zijn er altijd geweest. Panahi: „Het wil niet zeggen dat mensen niet meer bijelkaar willen komen in het theater.” Of zoals een iets te laat binnen gekomen bezoeker tegen een reeds zittende en licht gestoorde bezoeker bij de vertoning van die goede oude Godard-film zei: ’Sorry, maar een filmzaal is een publieke ruimte!’

Dat laatste was afgelopen zaterdag zelfs extreem goed te merken bij de Nederlandse première van de schitterende Zuid-Koreaanse horrorfilm ’The Host’ van Bong Joon-ho. Het oude Rotterdamse Luxor-theater zat tot de nok toe vol met publiek dat wellustig meedeinde en meebibberde bij elke verschijning van het Koreaanse riviermonster. Sinds Spielbergs ’Jaws’ heb ik niet meer zo’n voortreffelijke monsterfilm gezien. Wat een heerlijkheid om dat in zo’n mooi oud theater mee te maken, met zo’n geconcentreerd publiek, zittend op een rode ’loveseat’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden