YouTubesterren verdienen miljoenen met gek doen

Beeld screenshot van Smosh

Ze zijn steenrijk, hebben miljoenen fans en zijn bijna net zo populair als popidolen Justin Bieber, Lady Gaga en Beyonce. PewDiePie, Smosh en HolaSoyGerman behoren tot de jongste generatie YouTube-celebrities die met ludieke filmpjes een internetimperium hebben weten op te bouwen.

Werken hoeven ze niet, want met de miljarden views op hun filmpjes verdienen ze honderdduizenden euro's per maand. Hoe werkt dat precies? Sinds een paar jaar kunnen popie jopies op YouTube geld verdienen met hun video's. Worden je filmpjes meer dan 15.000 uur per kwartaal bekeken, dan is het mogelijk partner te worden van YouTube. De inkomsten komen uit advertenties en net als in de televisiewereld betekent dit: hoe meer kijkers, hoe hoger de opbrengsten.

Partners verdienen per duizend views, afhankelijk van hun populariteit, ongeveer vijf cent tot vijf euro. YouTube verbiedt deze compagnons iets te zeggen over hun inkomsten, maar een simpel rekensommetje maakt schattingen al mogelijk. De vijf populairste YouTubers op een rij die van 'YouTuben' een fulltime baan hebben gemaakt.

PewDiePie - geschatte opbrengsten tot nu toe: 6.18 miljoen euro
Aantal abonnees: 20,8 miljoen
Aantal views: 3,4 miljard
Video's: 1625

De 24-jarige Felix Kjellberg ofwel PewDiePie mag zich sinds vorig jaar augustus de grootste YouTuber ter wereld noemen. De populaire Zweed heeft bijna 21 miljoen abonnees en zijn meest bekeken video telt momenteel bijna 41 miljoen hits. Opbrengsten van één zo'n filmpje: 205.000 euro. Waar wordt PewDiePie zo mateloos populair mee? Hij filmt zichzelf tijdens het gamen, geeft een meisjesachtige gil als zo'n horrorgame eng wordt en roept zo nu en dan 'please don't kill me'. Dat alles afgewisseld met gekke deuntjes en hysterisch gelach levert hem dagelijks miljoenen kijkers op.

Smosh - geschatte opbrengsten tot nu toe: 5.38 miljoen
Aantal abonnees: 15,7 miljoen
Aantal views: 2,9 miljard
Video's: 343

"Shut up!" Met die kreet begint elk filmpje van de webshow Smosh. Meesterbreinen achter deze lichte vorm van comedy zijn Anthony Padilla en Ian Hecox uit de Verenigde Staten. Al in 2002 zetten de twee, allebei 26 jaar oud, hun eerste filmpjes online op toen nog smosh.com. Toen ze in 2006 YouTube als platform ontdekten, ging het hard. Met zelfgeschreven liedjes, komische filmpjes en zo nu en dan een simpel vlogje hebben de twee al bijna 16 miljoen abonnees aan zich weten te binden.

HolaSoyGerman - geschatte opbrengsten tot nu toe: 1.8 miljoen euro
Aantal abonnees: 14,9 miljoen
Aantal views: 978 miljoen
Video's: 97

De Chileense German Garmendia (23) komt op de derde plek van de grootste YouTubekanalen. De komiek, zoals hij op zijn eigen Wikipediapagina wordt genoemd, startte uit verveling een videoblog. En dat werd een succes, want inmiddels hebben zich al 15,9 YouTubers zich achter hem geschaard. Deze Spaanstalige YouTuber is vast heel vermakelijk, maar waarom precies weten alleen degenen die hem verstaan.

Jenna Marbles - geschatte opbrengsten tot nu toe: 2,47 miljoen euro
Aantal abonnees: 12,44 miljoen
Aantal views: 1,3 miljard
Video's: 178

Heel simpel ging het allemaal. Ze zat in een kamertje zonder make-up en met ongewassen haren. "Dit is hoe je mensen laat denken dat je super mooi bent", luidde de titel van haar eerste upload. Ze lachtte wat, brulde wat, schminkte wat en wist zo 56 miljoen hits te genereren. Nu, twee jaar later, is Jenna Marbles (27) een van de grootste YouTubesterren en boekt ze ook buiten dat internetplatform succes. Ze figureerde in series en heeft een eigen hondenspeelgoedlijn.

NigaHiga - geschatte opbrengsten tot nu toe: 3,9 miljoen euro
Aantal abonnees: 11,52 miljoen
Aantal views: 1,7 miljard
Video's: 174


Zijn best bekeken video gaat over de gehekelde positie van de 'nice guy'. Lieve jongens die er maar niet in slagen om een meisje aan de haak te slaan. Dus maakte komiek Nigahiga, zijn echte naam is Ryan Higa, een filmpje over hoe niet aardig te zijn. "Ik houd de deur niet voor je open, schuif je stoel niet aan en hoe je dag was interesseert me ook niet", zingt Nigahiga. Opnemen als zijn vriendinnetje belt weigert hij, want veel liever worden meisjes behandeld als 'trash'. Met de 51,1 miljoen hits verdiende de 23-jarige Higa maar liefst 255.500 euro.

Ook Nederlandse vloggers zeer succesvol
Ook in Nederland timmeren jonge vloggers aan de weg. Zo sprokkelden de 17-jarige Kevin Boerma en Peter de Harder van 19 samen zoveel geld bij elkaar, dat ze genoeg hadden om een grachtenpand in Amsterdam te kopen. Hoeveel ze precies verdienen willen de twee, zoals YouTube contractueel heeft verboden, niet kwijt. Maar, zeggen ze tegen nrc.next: "We hebben financieel niets te klagen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden