YouTube wordt ouder

videoplatform | YouTube is vooral onder jongeren een populair alternatief voor televisie. Maar ook oudere generaties beginnen de filmpjes op internet te ontdekken. Alleen: wat te kijken?

Jongeren kijken steeds minder televisie, ze vullen hun tijd met video's op YouTube. Dat is inmiddels wel een bekend gegeven. Maar ook oudere generaties vinden hun weg onderhand naar de vlogs (een soort videodagboeken) en YouTube-kanalen, bevestigen verschillende onderzoeken.

De website kan, met het bereik als enige online videokanaal, echt concurreren met de grote Nederlandse tv-zenders, concludeert het mediabureau Mediabrands Marketing Sciences in het vorige week verschenen rapport 'Video Landscape'. YouTube, een site waarop iedereen zijn eigen video's kan plaatsen, is aan een opmars bezig, schrijft Mediabrands (die onder meer gebruik maakt van gegevens van onderzoeksbureau Gfk en het onderzoek Media:Tijd).

Stond de site in 2014 nog op de tiende plaats van kanalen dat op weekbasis de meeste kijkers bereiken, het jaar daarna is het videoplatform gestegen naar plek acht. Daarmee zouden meer mensen YouTube gebruiken dan dat er naar zenders als Net5, Veronica en RTL8 wordt gekeken.

Maar wie zijn dan die fanatieke YouTube-kijkers?YouTube zelf, onderdeel van Google, zegt geen cijfers te hebben over leeftijden van de gebruikers. Verschillende onderzoekbureaus doen daar via enquêtes wel onderzoek naar. Zo maakt inmiddels 48 procent van de 36- tot 55-jarigen naar eigen zeggen actief gebruik van YouTube. Onder babyboomers is dat 37 procent, aldus het jaarlijkse rapport 'What's Happening Online', van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Niet dat de oudere generatie daarmee al net zo fanatiek is als jongeren tot 20 jaar: daarvan zegt 82 procent YouTube actief te gebruiken. Het zijn percentages die bevestigd worden in het Video Landscape-onderzoek.

Wat al die gebruikers kijken, verschilt wel per generatie. Divimove, een bedrijf dat YouTubers helpt bij het maken van hun video's en het verdienen van geld daarmee, onderzocht vorig jaar op basis van een kleine 1200 YouTubekanelen welke video's populair zijn bij bepaalde leeftijden. Jongeren zijn vooral op zoek naar vermaak - de vloggers-, game- en make-upkanalen. De groep van 25 tot 34 jaar gebruikt de site veel voor muziek. En boven de 35 jaar kijken mensen redelijk eensgezind vooral naar 'how to'-filmpjes, oftewel hobbykanalen, en kookvideo's.

Toch is er zoveel te vinden op YouTube dat het lastig kan zijn door de bomen het bos te zien. Natuurlijk, kattenfilmpjes en vloggende jongeren in overvloed, maar er zijn genoeg mensen die iets anders proberen te doen en daarmee een veelzijdige groep gebruikers bereiken. Twee van hen komen hiernaast aan het woord.

35-plussers kijken vooral naar hobbykanalen en naar kookvideo's

#Watweetjij?! Défano Holwijn

Eigenlijk wil hij op de televisie

Eerst even iets verhelderen: Défano Holwijn is geen vlogger. Hij filmt zijn eigen leven niet, dat maakt hem een YouTuber in plaats van een vlogger, legt hij uit. Défano (23) is vooral bekend om zijn video's waar hij mensen op straat willekeurige vragen stelt. Wanneer was de Eerste Wereldoorlog? Of stel, je rijdt in je auto 80 kilometer per uur, welke afstand heb je na een uur afgelegd?

Op het oog simpele vragen. Toch gaat het vaak fout. Défano: "Het is de camera, de druk, het onvoorbereid zijn op een vraag. Dan floept iemand er opeens uit: 10 kilometer. Ik krijg vaak de vraag of het allemaal wel echt is. Mensen geloven het niet. Dat is jammer, want het is allemaal echt."

Défano kwam op het idee om met #Watweetjij?! te beginnen toen hij een Amerikaanse variant zag. "Eigenlijk geloofde ik zelf ook niet dat mensen zulke stomme antwoorden kunnen geven. Dus besloot ik het zelf te proberen." Een bureau waarmee hij samenwerkt monteert het vervolgens tot grappige quiz-video's op zijn YouTubekanaal, dat door ruim 200.000 mensen wordt gevolgd. "Ik hou niet zo van monteren", verklaart hij.

Waar hij wel van houdt: presenteren. Hij stopte met zijn studie journalistiek om fulltime met YouTube bezig te kunnen zijn. Zo kan hij het presenteren direct in de praktijk leren. Want een televisiecarrière is eigenlijk zijn doel. Zelfs als YouTuber ziet hij tv op dit moment nog altijd als een stapje hoger, al begrijpt niet iedereen in zijn omgeving dat.

"Laat ik het zo zeggen: ik denk dat ik het prima naast elkaar kan doen. Mijn YouTube-format naar tv brengen. Op YouTube kijken er vooral mensen tussen de tien en dertig jaar, maar ik denk dat mijn format werkt voor alle leeftijden."

Waarom is #Watweetjij?! zo populair volgens hem? "Het is natuurlijk vooral vermakelijk om iemand anders fouten te zien maken. Maar ik geloof ook echt wel dat je er wat van leert. Iedereen die regelmatig kijkt, weet nu alle hoofdsteden van alle provincies, want die vraag stel ik altijd. Als mensen me op straat herkennen dan roepen ze dat vaak ook: 'We zijn in deze provincie en dit is de hoofdstad'."

Hardlopen met hoofddoek kan best

Nee, dit is géén dieetkanaal, benadrukken Najima (30) en Rachida (35). De zussen hebben juist elk streng maaltijdregime afgezworen. En toch verloren ze samen vijftig kilo. Hoe, dat laten ze zien in een wekelijkse vlog en kookvideo waarin ze traditionele Marokkaanse gerechten gezonder maken. Denk aan gezonde bladerdeeghapjes of verantwoorde Marokkaanse ijskoffies.

Het begon allemaal 2,5 jaar geleden met een blog. De video's op YouTube kwamen er pas vorig jaar bij. Dat veranderde wel wat: opeens worden ze op straat herkend. "Vooral als we samen zijn", zegt Najima. "Eigenlijk vinden we dat alleen maar leuk."

Inmiddels volgen een kleine 15.000 mensen hun YouTube-kanaal. Dat is een stuk minder dan de vloggrootheden, maar de achterban is wel erg trouw, zeggen de zussen. "Natuurlijk zitten er ook wel eens mensen tussen die de afslag hebben gemist. Maar verder krijgen we vooral positieve reacties. Mensen die zich in ons herkennen, die zich geïnspireerd voelen", zegt Rachida. "Dat is ook precies waarom we dit doen."

Dat komt mede door hun hoofddoek, denken ze. Rachida: "Er zijn niet veel moslima's die alles zo in het openbaar doen. We zijn heel open over ons leven en over welke rol ons geloof daarin speelt. Dat vinden mensen wel interessant." Najima: "We laten zien dat je prima met een hoofddoek kunt hardlopen, dat het geen belemmering hoeft te zijn."

Toch zijn het lang niet alleen andere moslima's die hen volgen, merken de 'Healthy Sisters'. De helft van de kijkers heeft een andere culturele achtergrond dan zij zelf, schatten ze. Ook wordt het publiek dat het YouTube-kanaal volgt langzaam iets ouder. "Toen we op YouTube begonnen, merkten we wel dat het publiek er wat jonger is dan op onze blog. Maar nu komen er steeds meer kijkers van onze eigen leeftijd", zegt Najima. "Ik denk omdat ze steeds meer tijd op YouTube doorbrengen."

Zelf doen ze dat ook. "Ik kijk met mijn kinderen nog wel eens tv", zegt Rachida. "Maar verder volg ik vooral YouTubekanalen. Zolang het maar positieve mensen zijn en het ergens over gaat. Met de kanalen waar vooral stunts en grappen worden uitgehaald, heb ik niet zoveel."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden