Yournalism draait de rollen om

Beeld yournalism

Power to the people: dat is het idee van Yournalism. Het platform is vorige week officieel gelanceerd en wordt gefinancierd door crowdfunding, waardoor bezoekers meebetalen aan onderzoeksjournalistiek. Het idee kreeg een aantal prestigieuze vernieuwingsprijzen. "We worden gezien als een hoopvol platform dat een hoge kans van slagen heeft", aldus mede-oprichter Huub Schuijn.

Regionale en landelijke journalistieke redacties staan onder druk, stellen de oprichters van Yournalism, Sybren Kooistra en Huub Schuijn. De papieren media leverden vorig jaar zo'n 5 procent aan lezers in, en er is op redacties vaak niet genoeg tijd en geld om gedegen research te doen.

Het nieuwe initiatief wil onderzoeksjournalistiek daarom op een nieuwe manier financieren. Geïnteresseerden kunnen donaties doen aan onderzoeksideeën, of zelf voorstellen indienen. Vorige week is Yournalism gelanceerd op het web.

Momenteel staan er acht voorstellen op de internetsite. Voor een bedrag van 3000 euro zet het team een onderzoeker op de onderzoeksvraag, zoals Hans Laroes, voormalig hoofdredacteur van het NOS nieuws.

'Bij Yournalism betaal je voor de verhalen waar je behoefte aan hebt', meldt de website. Bedragen vanaf vijf euro zijn welkom als donatie aan de ambitieuze crowdfunders. Of de organisatie meer vermaarde onderzoekers als Laroes op stapel heeft staan, wil Sybren Kooistra van Yournalism niet "communiceren".

Een pak papier
Een onderzoeksvraag heeft naast het geldbedrag een bijdrage nodig van minstens dertig unieke bezoekers. Zo wordt een te grote invloed van één enkele geldschieter uit de weg gegaan. Aan interesse is geen gebrek. "De laatste keer dat ik de mail checkte waren er 53 inzendingen van onderzoeksvragen binnengekomen", meldt Kooistra.

Enkele maatschappelijke thema's die online staan zijn: 'Wat is de staat van de Nederlandse journalistiek?', 'Hoe ver reikt de machtige arm van de zorgverzekeraar?' en 'Schadebestrijding, plezierjacht of natuurontwikkeling: wat is de doorslaggevende stem in het wildbeheer?'

"Wij zijn niet de enigen die merken dat er een tekort is aan onderzoek, we krijgen ontzettend veel support. Er is een sterke behoefte aan diepgang", merkt Kooistra. Onder meer het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) in de persoon van voorzitter Kim Putters, liet hem weten ook een chronisch tekort aan onderzoeksjournalistiek te zien. Een belangrijke bevestiging, vindt hij.

Oppervlakte en diepgang
"Als die interesse zich nou zou vertalen naar financiële steun, dan zou dat helemaal mooi zijn", stelt Kooistra nuchter vast. "We hoeven er niet direct geld mee te verdienen. Onderzoek financieren, dat is het doel. Het wordt nog wel lastig om de financiering helemaal rond te krijgen".

Volgens de oprichters is de verhouding tussen oppervlakte en diepgang in de journalistiek zoek en moet die hervonden worden. Zij zien de lancering van het concept als een groot experiment, waarvan de slagingskans nog niet zeker is.

Veel grote krantenredacties zijn gesloten vestes, vertelt Kooistra. "Wij vinden dat dat moet veranderen. Daarom zoeken we nu meer de interactie met lezerspubliek. Mensen kunnen zelf aandragen wat ze missen. Dan gaan wij daarmee aan de slag".

De jonge (waak)honden krijgen op sociale media en in de journalistieke wereld vaak een hart onder de riem gestoken. Toch komen er nog geen opmerkelijke bedragen binnen op website, waar je de financiering kan volgen.

Yournalism nam een lange aanloop naar de lancering. De jonge redactie die graag een waakhondfunctie wil gaan vervullen, won de Persinnovatieprijs en de duurzaamheidsprijs van het Google start-up weekend. Medejournalisten beloonden het concept afgelopen maart met de Tegel, een prestigieuze journalistieke prijs.

Huub Schuijn (links) en Sybren Kooistra lanceerden het online mediaplatform Yournalism.Beeld www.ftml.nl
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden