Yahoo gaat sukkelend richting overname

Resultaten | Het ooit zo succesvolle internetbedrijf Yahoo vernieuwt te weinig. Er wordt driftig gezocht naar een koper.

Het waren vermoedelijk de laatste financiële resultaten die het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo deze week presenteerde. Cijfers die enerzijds meevielen - de omzet was met 1,3 miljard dollar hoger dan verwacht en hoger dan vorig jaar - maar die tegelijkertijd lieten zien wat al jaren bekend is: het lukt Yahoo niet meer om succesvol te vernieuwen.

Yahoo ging halverwege de jaren negentig naar de beurs en werd groot dankzij de functionele zoekmachine waarmee Yahoo voorop liep, en met een gratis e-maildienst. In de jaren erna kon het bedrijf prima wedijveren met concurrenten en zag het vele andere internetdiensten ten onder gaan. Alleen Google en Facebook passeerden.

Toen Google de maximale opslagruimte voor e-mails tien jaar geleden verruimde naar één gigabyte, was Yahoo er nog als de kippen bij om dat ook te doen. Inmiddels is dat zelfs vergroot naar een ongelimiteerde opslagruimte. Yahoo noemt dat één terabyte, omdat dat meer tot de verbeelding spreekt. Op andere vlakken mistte Yahoo echter de boot.

De website Yahoo.com trekt nog wel veel bezoekers, in het bijzonder de sportpagina's en het financiële nieuws. Maar de zoekmachine is voorbijgestreefd door Google. Het opzetten van eigen televisiezender met het laatste nieuws mislukte. De aankopen van fotosite Flickr en blogsite Tumblr brachten ook niet wat werd gehoopt.

Vooral de aankoop van Tumblr is een fiasco geworden. In 2013 werd het gekocht voor 1,1 miljard dollar. Inmiddels is al tweederde van deze prijs afgeschreven. In het laatste kwartaal ging er weer 482 miljoen dollar van de waarde van de sociale netwerksite af. Het is een van de grootste tegenvallers voor Yahoo. Het wordt de in 2012 aangetreden topvrouw Marissa Mayer zwaar aangerekend.

Door de grote afschrijving op Tumblr moest Yahoo maandag weer grote verliezen presenteren bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Dat nettoverlies is opgelopen tot 440 miljoen dollar. Dat is een veel groter verlies dan het jaar ervoor. Toen verscheen een min van 22 miljoen dollar onder de streep.

Ondanks een omzet van 1,3 miljard dollar is het duidelijk dat het de internetgigant niet lukt om uit de neerwaartse spiraal te komen. Alhoewel Yahoo enorm veel te bieden heeft, te vergelijken met een warenhuis waar voor iedereen wel wat te vinden is, kiezen de adverteerders toch steeds vaker voor de concurrenten Google en Facebook.

Yahoo is daarom al enige tijd op zoek naar een koper. Twee grote Amerikaanse telecomconcerns AT&T en Verizon zouden interesse hebben. Zij willen hun digitale diensten verder uitbreiden. Yahoo is mede een aantrekkelijk bedrijf omdat het veel werknemers telt, en dus veel mogelijkheden om te bezuinigen. Begin dit jaar verdwenen al 1500 banen, 15 procent van het totaal.

De verwachting is dat Mayer bij een verkoop niet meteen zal opstappen, maar de afwikkeling van het bedrijf zal begeleiden. Mayer heeft in vier jaar het tij bij Yahoo niet weten te keren. Ze werd weggekaapt bij Google, waar ze begon als programmeur. Ze klom op tot leidinggevende en was mede verantwoordelijk voor successen als Google Maps en Google Earth. Als baas bij Yahoo was ze minder populair. Mayer verbood de medewerkers thuis te werken. Ze moesten naar kantoor komen. Het werd gezien als een crisismaatregel om meer grip te krijgen op het personeel.

Al enige tijd hangt een overname in de lucht. Waarschijnlijk wordt in augustus bekend wie Yahoo koopt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden