Wraakfilm vol slaapkamervertier waar de vonken vanaf vliegen

The Handmaiden


Regie: Park Chan-wook


Met Kim Tae-ri, Kim Min-hee en Ha Jung-woo.


****


De Koreaanse cinema levert een nieuw hoogstandje af met 'The Handmaiden'. Het historische misdaaddrama voert niet alleen formidabele oplichters op, het schept ook groot genoegen in onverwachte wendingen. Aan zet is de Zuid-Koreaanse maestro Park Chan-wook die bekend staat om zijn visuele bravoure en ooit internationaal doorbrak met 'Oldboy'. Voor zijn nieuwste creatie - deze week ook te zien op het Filmfestival van Rotterdam - verplaatste hij de roman 'Fingersmith' van Sarah Waters soepeltjes van Victoriaans Engeland naar Zuid-Korea in de jaren dertig, het tijdperk van de Japanse koloniale bezetting. Niet dat we daar verder veel van merken. Bijna de hele film speelt zich af op een gigantisch landgoed, een bizarre mix van Japanse en Europese architectuur. De bewoonster is een bloedmooie Japanse erfgename die erin geluisd wordt door twee Koreaanse oplichters die onder een hoedje spelen: een jonge zakkenrolster die zich voordoet als kamermeisje ('the handmaiden' uit de titel) en een klaploper vermomd als edelman die haar het hof maakt. Het is nog maar het begin van een verhaal vol ravissante verleidingskunst, waarin de rollen van bedrieger en bedrogene regelmatig wisselen. Zo ontpopt de film zich halverwege als een lyrische, lesbische love story met slaapkamervertier waar de vonken vanaf vliegen, en expliciete seksscènes waar Markies de Sade nog een puntje aan kan zuigen. Denk even terug aan de lesbische liefde in Abdellatif Kechiche's Gouden Palm-winnaar 'La Vie d'Adèle', maar dan verpakt als speelse genremix culminerend in een feestelijke, feministische wraakfilm.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden