’Wowi’ heeft zijn Berlijn een jong en artistiek imago gegeven

Aanstaande zondag zijn er verkiezingen in de deelstaat Berlijn. Voor de immens populaire burgemeester Klaus Wowereit (SPD) lijkt het een gelopen race.

Het is een wanhoopsactie van de Berlijnse CDU. In een verkiezingsspotje laten de christen-democraten het bureau van de burgemeester zien. Er liggen champagnekurken op, uitnodigingen voor party’s, een rode damesschoen, een CD van de Love Parade en onaangeroerde dossiers met ’Dringend’ erop. De boodschap is duidelijk: SPD-burgemeester Klaus Wowereit is een feestneus. Berlijn verdient beter.

Inderdaad was Wowereit de eerste jaren van zijn ambtstermijn wel erg vaak op rode lopers en in televisiequizzen te zien. De foto waarop hij champagne uit een rode damesschoen drinkt, werd fameus. Dat imago van ’Partyburgemeister’ heeft hij inmiddels achter zich gelaten. Overgebleven is het beeld van een ontspannen, toegankelijke en tactische bestuurder die bij de bevolking ongekend populair is. De CDU heeft alle reden tot wanhopen.

Wowereit werd vijf jaar geleden burgemeester nadat zijn voorganger, de CDU’er Eberhard Diepgen, moest opstappen. Het stadsbestuur was in een groot bankschandaal verwikkeld geraakt, waar Berlijn nog altijd financieel onder lijdt. Wowereit begon met een stevige bezuinigingsoperatie. Die bittere pil werd echter snel geslikt. De laatste jaren is er een stuk minder rumoer over de magere financiën van de stad.

Maar met de economie blijft het tobben. Met een werkloosheid van meer dan 17 procent zit Berlijn in de top van de Bondsrepubliek. Onlangs hebben enkele grote industrieën de stad verlaten.

Om het verlies aan arbeidsplaatsen te compenseren, zet Wowereit vol in op de dienstensector. Hij heeft de coalitiepartner van de SPD, de ex-communistische PDS, inmiddels van de juistheid van die strategie overtuigd. Samen met zijn collega van economische zaken, de alom geprezen PDS’er Harald Wolf, heeft hij al menige onderneming naar Berlijn gelobbied.

Zo hebben Universal Records en het popbedrijf MTV zich onlangs in grote pakhuizen aan de Spree gevestigd. Daarnaast floreren kunst, design en mode als nooit tevoren. De stad oefent op jonge creatievelingen en beginnende ondernemers in de dienstensector een enorme aantrekkingskracht uit. Het is dringen geworden in de tot bedrijfsverzamelgebouwen omgebouwde fabriekshallen waar de stad zo rijk aan is.

Wowereit heeft Berlijn een nieuw imago gegeven. Jong, artistiek, modieus en dynamisch. Met dat imago weet de burgemeester ook in het buitenland te overtuigen. Time Magazine schreef lovend over de ’stad van de glamour’ met zijn ’onconventionele burgemeester’ die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkomt. Ondertussen stromen de toeristen in steeds groteren getale over de brede straten en ruime boulevards van de stad in de richting van de talloze musea en theaters.

Zo makkelijk als Wowereit zich in de politieke, economische en artistieke jetsets beweegt, zo gemoedelijk en aaibaar mengt ’Wowi’ zich onder de Berlijners in hun wijken. Hij is geboren en getogen in de stad, spreekt zonodig het lokale dialect en verbreidt overal een positieve stemming. Daar valt voor zijn rivaal van de CDU, de speciaal voor de verkiezingen uit Hannover geïmporteerde Friedbert Pflüger, niet tegen op te boksen.

Pflüger is voor CDU-begrippen redelijk dynamisch, gevat en strijdbaar. Maar naast Wowereit maakt hij een houterige indruk. In een van de debatten die beiden voerden, zat een zwetende, druk gebarende, over zijn woorden struikelende Pflüger in hemdsmouwen tegenover een kalme, helder betogende en grappen makende Wowereit, onberispelijk gekleed in een perfect zittend, licht zomerpak. Wowereit leeft rustig en soeverein naar de verkiezingsdag toe. En gaat zich na de overwinning bezinnen op zijn rol in de landelijke politiek.

Hij zal niet de eerste burgemeester van Berlijn zijn die het tot bondskanselier schopt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden