Woud van verkeersborden verdwijnt wellicht

Wat heb je aan een waarschuwing dat je niet harder mag dan 100 als je maar 80 rijdt? En waarom zou je je iets aantrekken van een bord 'verboden in te rijden' als je dat niet van plan bent?

Er komt zoveel overbodige informatie op de automobilist af, dat die daardoor alleen maar wordt afgeleid. Daarom bereidt Rijkswaterstaat een proef voor waarbij informatie die nu op verkeersborden langs de weg staat, geselecteerd wordt weergegeven op een schermpje in de auto. Hans Wesseling, programmamanager van 'Wegen naar de Toekomst', het innovatieprogramma van het ministerie van verkeer en waterstaat, verwacht er veel van. ,,We zoeken naar slimme oplossingen om mobiliteit hoogwaardiger te maken. Daarbij maken we gebruik van technologie die al op de markt is.''

Bij de proef worden honderd auto's voorzien van geavanceerde apparatuur die informatie over de weg en de te volgen route ontvangt en aan de bestuurder doorgeeft. Daarvoor zal ook een stuk snelweg worden aangewezen, waarlangs apparatuur komt te staan die de informatie verzendt. Voorts wordt bekeken welke effecten dit alles heeft op het weggedrag en de verkeersveiligheid. In 2004 moet het project afgerond zijn.

,,De proef zit nog in een prille fase'', zegt Wesseling, ,,maar je kunt denken aan een systeem waarbij de informatie op de voorruit van de auto wordt geprojecteerd, of aan geluidsinformatie.'' Met name dat laatste lijkt een stuk veiliger dan de huidige, al beschikbare navigatiesystemen, waarbij uit het midden van het dashboard een beeldschermpje floept. Je moet je steeds naar het midden buigen om het schermpje te bekijken. Gecombineerd met speeltjes zoals de mobiele telefoon, de cd-speler en de boordcomputer kun je aardig overspannen raken achter het stuur. Met al die elektronica aan boord zou je haast vergeten dat er ook nog op de weg gelet moet worden.

Wesseling: ,,Daarom moet het systeem dat we gaan testen vooral een verbetering zijn, niemand is gebaat bij een hele serie schermpjes en computers in zijn auto, dat komt de verkeersveiligheid niet bepaald ten goede.''

Over een paar jaar is het Europese satellietsysteem 'Galileo' beschikbaar, waardoor de automobilist overal in Europa een schat aan informatie kan ontvangen. Op termijn kan dat betekenen dat de wouden van verkeersborden langs de grote wegen kunnen verdwijnen.

,,We denken dat automobilisten beter op het verkeer letten als er langs de weg zo min mogelijk informatie wordt gegeven'', aldus Wesseling.

,,In het verleden hebben we al testen gedaan met Automatische Voertuig Geleiding. Daarvoor hebben we speciaal toegeruste auto's uit Amerika laten invliegen. Het systeem waarschuwt als je je voorganger te dicht nadert, en zorgt ervoor dat als de auto vóór je afslaat, het ontstane gat meteen wordt opgevuld; je auto gaat dan automatisch meer gas geven.''

,,Auto's in de duurdere segmenten beschikken al over dit soort systemen'', zegt Wesseling. ,,Er rijden ook al vrachtauto's rond met het zogenaamde Lane Departure Warning System, dat waarschuwt als de bestuurder, bijvoorbeeld door slaap overmand, van de weg dreigt te raken.''

Volgens Wesseling is het een kwestie van een paar jaar voordat deze systemen in elke auto standaard zullen zijn ingebouwd. ,,Iedereen is het daarover wel eens: wat kort geleden nog sciencefiction leek, gaat er binnenkort gewoon komen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden