Worstelen en bovenkomen na een onbegrijpelijke megaramp

Call the Midwife / Acquitted / True Detective / Les Témoins / Fargo / The Leftovers

Het is vakantie, dompel je onder in de favoriete tv-series van Trouw-redacteuren

Hoe leven mensen voort na een ramp van bijbelse proporties? Slagen ze er nog in liefde en hoop, hun gevoel van veiligheid te hervinden? Daar draait het om in de HBO-serie 'The Leftovers', geschreven door Tom Perotta en 'Lost'-scriptschrijver Damon Lindelof. Twee seizoenen zijn al verschenen, het derde en laatste seizoen is aangekondigd voor volgend jaar.

Plaats van handeling is Mappleton, een klein stadje in de VS, drie jaar na de Sudden Departure. Op die dramatische veertiende oktober, drie jaar geleden, verdwenen miljoenen mensen wereldwijd zomaar ineens, spoorloos. Alle overlevenden, mismoedig 'de restjes' gedoopt, kennen wel een vermiste. In de angstwekkende proloog bij de pilot zien we de schrik van een moeder als haar baby ineens niet meer in haar maxi-cosi op de achterbank ligt. Verderop een huilend jongetje dat om zijn vader roept. Waar zijn ze? Waarom zijn ze weg? Een verklaring is er niet, en komt er ook niet. Drie jaar na de ramp gaat het leven verder, maar is niets meer wat het was.

Nu zijn vermissingen aan de orde van de dag in misdaadseries, en meestal duikt er dan een Sarah Lund op die de zaak gaat oplossen. Ook in 'The Leftovers' is de belangrijkste rol weggelegd voor een politieagent, Kevin Garvey. Maar die houdt zich niet bezig met het zoeken naar antwoorden, slechts met het beheersen van de gevolgen. De Departure heeft de gemeenschap in Mappleton, maar ook Garveys gezin, uiteen doen vallen. Moeder Laurie (Amy Brenneman) heeft zich aangesloten bij een sekte van in het wit geklede, kettingrokende lieden die agressief de herinnering aan de ramp levend willen houden. Ze spreken niet meer en stalken inwoners die wel een nieuw leven zijn begonnen. Zoon Tom Garvey belandt bij goeroe Wayne, die zegt met omhelzingen ieders radeloosheid weg te kunnen nemen. Puberdochter Jill hult zich mokkend in lethargie op school, en communiceert amper nog met haar ook niet heel praatgrage vader.

Dat klinkt als louter kommer en kwel, maar de onderhuidse dreiging in 'The Leftovers' fascineert steeds meer. De kracht van deze serie schuilt in haar raadselachtigheid en onvoorspelbaarheid, en daarnaast in het feit dat onze eigen werkelijkheid (Syrië, MH17) toch nooit ver weg is. Personages zoals de van haar kinderen beroofde, wankele Nora, of de aan zijn invalide vrouw toegewijde dominee John weten in hun worsteling te ontroeren en te boeien. Zeker in het zeer geslaagde tweede seizoen, dat milder en minder grimmig is dan het eerste, en een heerlijk melancholieke Americana soundtrack heeft. Bizarre wendingen - zoals de slaapwandelende Garvey die wakker wordt tussen de vissen in een door een aardbeving leeggelopen meer - accepteer je, zoals je je eigen nachtmerries accepteert. Sommige gebeurtenissen ontroeren zoals dromen kunnen ontroeren als ze onverwacht iets waars blootleggen. En dat is wat 'The Leftovers' op de beste momenten doet; het haalt diepere emoties naar boven. Ook valt er best wel wat te grinniken, bijvoorbeeld als Theroux bloot uit het bad glibbert in een hiernamaals dat oogt als een zessterrenhotel. Maar het knappe van deze serie is toch dat je ook zo'n glossy hel vooral serieus blijft nemen.

'The Leftovers' is te zien op HBO en te koop op DVD.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden