World of Warcraft

In de relatief korte tijd dat computeranimatiespelen jongeren hebben veroverd, is een geheel nieuwe, voor de ouderen onder ons ongekende, vorm van natuurbeleving ontstaan. Als we willen dat onze natuur en ons landschap ook in de toekomst enigszins beschermd blijft, zullen we ons echt tijdig moeten afvragen hoe we op de opkomst van virtuele werkelijkheden in kunnen spelen. Want natuurbeleving is één van de centrale pilaren onder ons natuurbeleid.

’Waarom zetten jullie het Groene Hart niet gewoon op internet’, luidde onlangs de vraag. Als hoogkwalitatieve computeranimaties zoals WoW (World of Warcraft) of Second Life mensen in staat stellen rust en ruimte te beleven, compleet met zeldzame vogels, prachtige zonsondergangen en weidse vergezichten, waarom zouden we ’on real life’ de ruimte dan niet voor bedrijfsterreinen en woningbouw gebruiken?

En de virtuele werkelijkheden staan nog maar in hun kinderschoenen. De spellen worden echt met de dag realistischer en mooier. Gelukkig leidt natuurbeleving in deze computerspellen niet altijd tot substitutie en bedréiging van natuur.

Thomas van Slobbe directeur van Stichting wAarde

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden