Opinie

Workshop van Scapino toont voorkeur voor sokken en film

Als Scapino-dansers zich op het gladde pad van de choreografie bewegen, laten zij spitzen en balletschoenen in hun kleedkamers achter. De acht choreografen in de workshop van dit jaar sturen dansers liever op sokken de vloer op. Dat geluidloze 'schoeisel' geeft aan hun motoriek een dynamisch glij-effect. Bovendien zijn de dansers standvastig genoeg om via die tweede huid greep op de gladde vloer te houden.

Bijna alle acht choreografen, onder wie de routiniers Inma Rubio Tomas en Ederson Rodrigres Xavier, laten hun collega's in doorwrochte poses schoksgewijs door de ruimte gaan. Die suggestie van geschokte soepelheid heiligt vele middelen. Want terwijl lichamen zich opsplitsen en wreven en vingers door de lucht graven en klauwen, behoren ook kniebeschermers tot de vereiste outfit. Hoe graag willen de Scapino-dansers, die vanuit alle windhoeken in Rotterdam neerstreken, zich toch uitleven in broeierig gekroel en geklit! De Bedoelingen zijn niet altijd even helder.

Het gezelschap van Ed Wubbe blijkt wel degelijk nestwarmte te bieden, maar is ook een hogedrukpan, waarin het broeit en bruist. Fascinerend is het wel zoals de dansers elkaar in bochten persen en tot schier onmogelijke balansen dwingen. Voor de een is het een gevecht met tijd, voor de ander een noodkreet over vervlakking en vervuiling. Nu eens is het worsteling met graviteit en identiteit, dan weer een hartstochtelijke keuze tussen vermoeidheid en/of moedeloosheid.

Even opmerkelijk blijkt de alom toegeslagen trend om gefilmde aan dans op het toneel te koppelen. Er lijkt geen ontkomen aan. Ergens tussen klank en kleur, maar ook tussen scène en scherm moet de bevrijdende motivatie voor het grijpen liggen.

Vooral in de creaties van Gael Domenger, Sacha Steenks en voornoemde Inma Rubio Tomas en Ederson Rodrigues Xavier levert dat fraaie momenten op. Domenger laat een wraakzuchtige doodsengel een groep van vijf dansers neernaaien, terwijl op het scherm de globe een Gobi-woestijn is.

Steenks spartelt beeldschoon op het filmscherm, in opnames van boven en van opzij, waarbij zij zich onderdompelt in de baren van het Wohltemperierte Klavier van Bach (Glenn Gould-versie). Terwijl zij tweedimensionaal ondersteboven muren bekruipt en tegen het plafond fladdert, laat zij op het toneel zien waarom zij die vrijheid-blijheid uit haar kindertijd doet prijsgeven. Maar die filmopnames scheppen ook de mogelijkheid te tonen wat zich allemaal tussen den afzet en weer neerkomen van een sprong afspeelt. In zijn 'Time is up' nam Ederson Rodrigues Xavier het naderende toneelafscheid van Beth Bartholomew als aanknopingspunt.

Nog eenmaal bevindt deze ster onder de Scapino-dansers zich in het gekrioel van haar collega's, om steeds meer met zichzelf en haar kunst in de knoop te raken. Ze moet accepteren dat haar achterblijvende collega's haar niet uit het drijfzand kunnen trekken. Een podium is geen reddingsboei.

De uitschieter van deze workshop was terecht de uitsmijter. Met haar 'In: Signs//' gaf Annabelle Lopez Ochoa een beloftevolle voorproef van het volgend Scapino-seizoen. Zij maakte een prachtig, driftig kwartet voor drie jongens en Bonnie Doets, op een op de vloer geplakt teken met vier naar buiten gerichte pijlen. De drie jongens en vrouw dragen elk een andere kleur mouw in hun grijze kostuums. Zodra er in hun contact de suggestie van kleurvermenging optreedt, toont de kaalgeschoren Doets zich een kordate kameleon.

Geen workshop natuurlijk zonder een lyrische en humoreske noot. Javier Velazquez en Marielle de Jong zorgden voor het eerste en Eldridge Labinjo leefde zich uit op Goudhaartje en de familie Beer bij Jerry Springer. Best vermakelijk, maar vooral voor de uitvoerenden zelf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden