'Woorden zijn sneller saai dan beelden'

Wat was het eerste boek dat u ooit las?
"Volgens mij waren dat de Richard Scarry-boeken, een soort educatieve prentenboeken met plaatjes van een brandweerman of een groenteman. Daaronder stond dan dat het een brandweerman was. Of een groenteman."

Bent u een fervent lezer?
"Het hangt ervan af. Als ik me moet inlezen voor mijn werk, dan lees ik sommige boeken helemaal stuk. En bepaalde schrijvers moet je gewoon compleet hebben, vind ik. Hunter S. Thompson, bijvoorbeeld. Daar wil ik alles van hebben. Om klassiekers als 'Catcher in the Rye' en 'Trainspotting' kun je ook niet heen. Wat ik lees is heel divers. Van non-fictie tot fictie, al vind ik non-fictie interessanter. Vooral boeken over Vietnam, zoals 'Dispatches' van Michael Herr. Geweldig."

Hoe ontstond die interesse?
"Na het zien van 'Apocalypse Now'. Toen wilde ik meteen alles weten over de oorlog in Vietnam en dan ga je daar dus ook boeken over lezen."

Treffen we meer van die boeken of genres aan in uw kast?
"Veel film- en fotoboeken, natuurlijk. Maar vooral ook graphic novels. Ik heb er een stuk of honderd: Art Spiegelman, Chester Brown, of Frank Millers werk rondom Batman. Mijn belangstelling voor graphic novels komt ongetwijfeld doordat ik als filmmaker visueel ben ingesteld. Het gezegde is dat beeld meer zegt dan duizend woorden."

Geef eens een voorbeeld van veelzeggend beeld?
"Ik heb hier een bladzijde uit 'I never liked you' van Chester Brown, en die is volledig wit. Dat witte loopt over in de plaatjes, die door de sneeuw ook wit zijn. En dan zie je de hoofdpersoon, lopend in die sneeuw, met zijn handen in zijn zakken, op weg naar zijn vriendin aan wie hij iets belangrijks te vertellen heeft. De hele sfeer op die pagina laat dat zien. De tekenaar had er ook voor kunnen kiezen om één plaatje te tekenen waarop hij bij zijn vriendin aanbelt. Maar hij koos hiervoor en gelukkig maar. Graphic novels geven je een compleet pakket, de emoties liggen al voor je op tafel."

Een literair boek kan toch ook beelden oproepen? Misschien wel beter.
"Zeker. Maar zoals Chester Brown hier de eenzaamheid van die jongen weergeeft, dat zou in een roman nooit zo effectief kunnen. Het beschrijven van eenzaamheid zou veel sneller saai worden dan deze beelden. Het handschrift van de maker is ook interessant om te bestuderen. Net als je dat doet bij het zien van een Hitchcock. Maar ook in literaire boeken vind ik het prachtig om te zien hoe een schrijver een stijlbreuk toepast, zoals het spelen met de eerste en derde persoon door Brett Easton Ellis in zijn 'American Psycho'. Ook als filmer is het heerlijk hoe je het publiek kunt sturen of op z'n flikker kunt geven."

Simon Claassen (1982) is filmmaker. Hij werkt momenteel aan een documentaire over een gevluchte Iraakse Koerd.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden