Woolies is deel van geschiedenis

Woolworths, al bijna honderd jaar onderdeel van het Britse straatbeeld, heeft faillissement aangevraagd. (FOTO AFP)Beeld AFP

Generaties Britten kochten er hun eerste plaatje, schooluniform en snoep. De kredietcrisis maakt nu een einde aan de nostalgie van winkelketen Woolworths.

De winkelramen van het Woolworths-filiaal in Kentish Town lijken van een afstand wel dichtgeplakt, zo groot zijn de posters met de ’drie voor de prijs van twee’-aanbiedingen. En de bovenste planken langs de muren zijn al behoorlijk leeg, in de winkel die van alles verkoopt: van keukenspullen en gloeilampen tot dvd’s en verkleedkleren voor kinderen.

De keten heeft in bekendheid misschien dezelfde status als de Nederlandse Hema, maar verder gaat iedere vergelijking mank. De winkels doen smoezelig aan, hebben een veel beperkter assortiment en er wordt zeker geen goed design verkocht.

„Bij Woolworths krijg je waar voor je geld en je kunt er alles krijgen”, vindt trouwe klant Jean Whates (74). „Het is tragisch. Woolies is onderdeel van de geschiedenis”, zegt ze bedroefd. „Ik begrijp niet was er is misgegaan. Het moet iets aan de top zijn geweest, met de financiële kant van het bedrijf.”

Het klopt dat bedrijf kampte met een veel te hoge schuldenlast en te grote voorraden, maar het verloor ook al jarenlang terrein aan supermarkten, specialistische retailers en webwinkels. Meerdere pogingen om de keten te moderniseren faalden.

De bestuursvoorzitter werd deze zomer daarom verruild voor een herstructureringsspecialist, die zich verbaasde over het slechte voorraadbeheer en assortiment. „Wij verkopen 54 verschillende type etuis, maar geen panty’s”, zei de nieuwe baas, Steve Johnson, in september.

Het is schrijnend dat het doek voor Woolworths juist valt in de kerstperiode, wanneer het normaliter 80 procent van de winst maakt. De winkels blijven wel open tot de Kerst, maar de dertigduizend werknemers wachten onzekere tijden. De curatoren zeggen dat er zich intussen geïnteresseerde kopers hebben gemeld.

De banken torpedeerden uiteindelijk een reddingsplan en zelfs voor het symbolische bedrag van 1 pond lukte het niet het noodlijdende bedrijf te verkopen. Woolworths worstelde met directe kasstroomproblemen. En als klap op de vuurpijl eisten toeleveranciers ineens contante betaling, nadat verzekeraars weigerden nog langer leveringen aan Woolworths te verzekeren. In dat opzicht is het bedrijf de dupe van de kredietcrisis.

Retaildeskundigen verwachten dat Woolies zeker niet het laatste slachtoffer is in de Britse winkelstraat, waar de meeste bedrijven nu al flinke kerstuitverkoop houden om de onzekere consument te verleiden.

(Trouw)Beeld AFP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden