Review

Woody Allen in topvorm met zijn commentaar op het rijke westerse leven.

Woody Allen (70) is aan een nieuw leven begonnen, althans zo lijkt het. Zijn liefde voor Europa heeft hij nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij struikelde met Julia Roberts door Venetië en danste met Goldie Hawn door Parijs ('Everyone Says I Love You', 1996) en op zijn jazz-tournee deed hij zo'n beetje alle Europese steden aan ('Wild Man Blues', 1997). Woody Allens nieuwste film 'Match Point' is nu in zijn geheel opgenomen in Londen, en die verandering van locatie heeft hem meer dan goed gedaan.

Met een zoete verwijzing naar Dostojevski's 'Misdaad en Straf' tovert hij het ingenieus gecomponeerde verhaal tevoorschijn van de jonge tennisleraar Chris Wilton (Jonathan Rhys-Meyers) die het 'geluk' heeft een baantje te krijgen op een exclusieve tennisclub. Direct is duidelijk dat we met een sociale klimmer hebben te maken. Hoe berekenend en roekeloos hij te werk gaat, zien we in het vervolg. Op de chique tennisbaan maakt hij kennis met de Londense 'upper class'. In de steenrijke familie van Tom Mortimer (Matthew Goode) en zijn huwbare zus Chloe (Emily Mortimer) is hij al snel een graag geziene gast.

Duveltje uit het doosje is Scarlett Johansson. Haar entree in de film, en in het leven van Chris Wilton, is niets minder dan een blikseminslag. De maagdelijk witte jurk, het opgestoken haar, de boezem, de lippen. Scarlett Johansson straalt pure erotiek uit. Ze is bijkans nog mooier dan het Meisje met de Parel. Wuft als een hedendaagse Marilyn Monroe, en slenterend in spijkerbroek even begeerlijk, speelt de Amerikaanse actrice een Amerikaanse actrice die in Londen aan de bak probeert te komen.

Chris ontwaart niet alleen een verwante ziel, hij voelt ook een tomeloze passie opkomen die in een bijna surreëel romantische scène (in een graanveld, bij donder en bliksem) zijn beslag krijgt. Kern van het drama is dat Nola al iets heeft met Tom, en dat Chris inmiddels met Chloe vertoeft. Vraag is, of Chris zijn hart zal volgen, of zijn hoofd.

Hier komen we ook op een punt dat 'Match Point' verwantschap vertoont met het morele vraagstuk uit Woody Allens briljante 'Crimes and Misdemeanors' (1989). In die film kon Martin Landau nog straffeloos zijn misdaad begaan. In 'Match Point' komen misdaad en straf dichter bijelkaar, en is de tragedie niet langer uit te bannen.

Met zijn psychologisch nauwgezette 'rags to richess'-verhaal, waarin 'het geluk' en 'het noodlot' op briljante wijze worden verweven, is Woody Allen in topvorm. In de manier waarop hij het ongelooflijk rijke leven in de westerse wereld neerzet, schuilt dit keer ook wel degelijk commentaar.

In Engeland had men een beetje moeite met de dialogen, die toch niet helemaal typisch 'British' zouden zijn, maar daar heeft Newyorker Allen zich niet al te veel van aangetrokken. Zijn volgende film 'Scoop', opnieuw met Scarlett Johansson, is ook in Londen gesitueerd. En Woody Allen blijft nog even in Europa. Onderhandelingen met Spanje zijn in volle gang. Hopelijk komt het ook nog een keer van 'An American in Paris'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden