Woningcorporatie eist geld van staat om Lelystad Airport

Beeld ANP

Woningcorporatie Triada stelt de staat aansprakelijk voor het verlies dat zij lijdt door Lelystad Airport.

"We zijn besodemieterd", zei gemeente Voorst eerder deze week over de komst van het omstreden Lelystad Airport. Ook woningcorporatie Triada, actief in de gemeenten Heerde, Epe en Hattem, voelt zich in het ootje genomen en stelt de staat aansprakelijk voor de schade die zij zal lijden als de luchthaven in april 2019 de deuren opent. De te claimen kosten: 50 miljoen euro.

Triada, dat zo'n 15.000 huurders huisvest, is de zoveelste partij die zich negatief uitspreekt over Lelystad Airport. Gemeente Dronten stuurde al een brandbrief naar de vaste Kamercommissie infrastructuur en milieu. Vier actiegroepen verzamelden 80.000 handtekeningen om hun beklag te doen bij de Tweede Kamer. En 'EenVandaag' bracht deze week met een eigen onderzoek de onvrede van 27 gemeenten onder de vliegroutes in kaart.

De voornaamste klacht: het ministerie van infrastructuur en waterstaat is in gebreke gebleven bij de informatievoorziening over Lelystad Airport. Zo werd pas laat bekend wat de exacte vliegroutes zullen zijn. Ook ontdekte actiegroep HoogOverijssel dat het zogenoemde milieueffectenrapport (Mer), waarin de gevolgen van de overvliegende vliegtuigen worden gemeten, onvolkomenheden bevat. Voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma gaf deze toe, maar zag geen reden tot het wijzigen van de huidige plannen. Het effect blijft beperkt, zo schreef ze op 16 oktober aan de Kamer.

Twijfels 

Daar heeft Triada-directeur Harrie van de Ven zijn twijfels bij. Triada bezit zo'n 6500 woningen met een totale Woz-waarde van ruim 1 miljard euro. Zodra Lelystad Airport de deuren opent, daalt die waarde met 50 miljoen euro, berekende de woningcorporatie. Dat is een schade die Van de Ven van te voren niet had kunnen voorzien.

"Dat komt doordat er in het Mer conclusies staan die simpelweg niet kloppen. De vliegtuigen komen dus wel over ons werkgebied en vliegen lager dan ingecalculeerd. Er is niet onderzocht wat voor effect dat heeft in onze regio. Ik zou haast willen zeggen dat het ministerie daar bewust niet naar gekeken heeft."

Triada schreef via haar advocaat minister Cora van Nieuwenhuizen aan over de schade dat ze zal lijden en het woongenot dat haar huurders zullen ontberen. Daarbij beperkt een daling van de Woz-waarde ook de daling van Triada's leencapaciteit bij het Waarborgfonds sociale woningbouw. "Allemaal geld dat ik niet aan de huurders kan besteden." Van de Ven hoopt dat Van Nieuwenhuizen bereid is de huidige plannen te wijzigen. Gebeurt dat niet, dan overweegt hij na de opening van Lelystad Airport naar de rechter te stappen. "Maar dat is mosterd na de maaltijd. Vandaar dat we de brief nu al gestuurd hebben."

Moeilijk te zeggen 

Hoe groot de kans is dat woningcorporatie Triada en andere critici in het gelijk worden gesteld, is moeilijk te zeggen. De rechter kan immers pas na april 2019 beoordelen of vliegtuigen daadwerkelijk de wettelijke geluidsnormen overschrijden. Worden die niet overschreden, maar klaagt een wijk wel over overlast, dan is de kans groot dat de rechter niet in het voordeel van de klager zal oordelen, zegt geluidsonderzoeker Tjeerd Andringa van de Rijksuniversiteit Groningen.

Overigens hoeft de overschrijding van geluidsnormen niet per se tot overlast te leiden, zegt Andringa. "Bij 55 decibel geluidsoverlast kan de ene wijk heel veel overlast ondervinden en de andere wijk veel minder, blijkt uit onderzoek." Dat heeft te maken met de relatie met de geluidsbron, zegt Andringa. Wie straks werkzaam is bij Lelystad Airport zal hoogstwaarschijnlijk opgetogen opkijken als er volop vliegtuiggeluiden te horen zijn. Dat betekent dat het goed gaat met zijn werkplek.

Minder enthousiast 

Maar degene die onjuiste informatie ontving over de komst van de luchthaven, is minder enthousiast. Andringa: "Die slechte relatie met de initiatiefnemer zorgt ervoor dat je met een negatieve emotie naar overgaande vliegtuigen luistert. Bij protest vooraf kun je er donder op zeggen dat veel mensen zullen klagen over geluidsoverlast."

Schoffeer betrokkenen dan ook niet, adviseert hij minister Van Nieuwenhuizen. "Staar je niet blind op de komst van zo'n vliegveld. Ga ook op zoek naar uitruilmogelijkheden. Bijvoorbeeld door andere zaken in de omgeving te optimaliseren."

lees ook: Onderzoek naar geluidsoverlast Lelystad Airport klopt niet

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden