Wolcampagne

In de rubriek Biologische Bubbels bezoekt Sanne Groot Koerkamp duurzame evenementen. In deze aflevering: naar een expositie van Wool Masters.

Martijn Nekoui komt hijgend binnen in Hôtel Droog. Hij heeft net drie uur vilten sleutelhangers in de vorm van schaapjes aan fietsen gehangen bij het Centraal Station. "Om mensen te attenderen op onze campagne. En het is natuurlijk wel een mooi persbeeld, al die vilten schaapjes." Martijn - een knappe jongen die zo weggelopen lijkt te zijn uit een modereportage - heeft net zijn studie op het Amsterdamse modeinstituut afgerond. Nu is hij 'Event Creative', oftewel campagnemedewerker. En campagneleider Ingrid Oomen, die hier vandaag ook is om ons rond te leiden, heeft bij Woolmark Company de opdracht om wol in Nederland weer op de kaart te zetten. Dat Australische bedrijf is eigenaar van ons Wolmerk en haar varianten in andere landen.

Wat is er aan de hand met wol? Zuiver scheerwol - een keurmerk voor kwaliteit, weet u nog wel? Dat was ooit. Nu is wol, als duurzaam natuurproduct, in gevaar. De prijs die de schapenboer voor zijn wol krijgt, is namelijk te laag. Scheren kost meer dan dat het opbrengt, vertelt wolexpert Oomen ons. Jammer, want wol blijft, in tegenstelling tot synthetische stoffen, heel lang mooi en draagbaar. Daarbij zijn veel synthetische stoffen op basis van aardolie, die aan het opraken is. "Wol raakt nooit op", zegt Oomen. Ook weer waar.

Niemand minder dan de Britse prins Charles is de beschermheer van deze campagne. De prins besloot twee jaar geleden dat schapenboeren meer gesteund moeten worden. En daarom probeert hij met de Campaign for Wool wol weer op de kaart te zetten bij consumenten, bedrijven en designers.

En dat lijkt te lukken. Ook in Nederland, waar 21 vooraanstaande Nederlandse modeonterwerpers de tijd namen om onbezoldigd een bijzonder kledingstuk te maken van wol. Die items - de ene zacht en grof gebreid, de ander heel verfijnd - hangen nu aan kabels in de galerie van Hôtel Droog. Zoals de enorme deken met batikachtige kringen van Claudy Jongstra, een geliefde Nederlandse designer die op haar boerderij in Friesland een kudde schapen hoedt, die de grondstof leveren voor haar werk. Ingrid wijst naar een serie wollen stalen. "Alleen in Nederland al zijn er zeventig schapenrassen - wereldwijd zijn dat er wel vijfhonderd. Hoe warmer het land waarin de schapen leven, hoe verfijnder hun wol."

Jongstra exposeert internationaal. En dan zijn er nog de laarzen van wol van de 71-jarige schoenontwerper Jan Jansen. Martijn: "Hij en zijn vrouw droegen zelfs een broche en een armband van het overgebleven materiaal van de wollen kunstschoenen. Dat duidt op grote betrokkenheid voor mij."

De prins heeft gelijk. Wol verdient een fijne toekomst.

Wat?

21 Nederlandse designers maakten speciaal voor de eerste Nederlandse Wol Week wollen ontwerpen.

Waar?
In het oude centrum van Amsterdam zit sinds eind september Hôtel Droog, een onwaarschijnlijk kunstzinnig warenhuis met interieurdesign, mode, beautyproducten en een café.

Wie?

Nu waren alleen Martijn Nekoui en Ingrid Oomen er. Maar tijdens de openingsavond (toen uw verslaggever helaas verhinderd was) waren er zo'n 350 gasten, onder wie schoenontwerper Jan Jansen, en couturiers als Jan Taminiau en Bas Kosters.

Verder nog iets opvallends?
Na een rondleiding door de expositie nog even verder door het pas geopende Hôtel Droog gestruind. Hip met een hoofdletter H: de fashionstore op de eerste verdieping showde prachtige muiltjes van Isabel Marant, op de woon-designafdeling stonden grote, op hout gestookte buitenbaden van het robuuste, hebberig makende duurzame merk Weltevree, in de sfeervolle binnentuin zagen we een deurhoge paddestoel van houten stammetjes (gewoon mooi) en in Cosmania, een winkeltje met beautyproducten, vonden we natuurlijke, nog onbekende internationale beautymerken.

Nog groene spullen gezien?
Zowaar. Zoals het merk Neal's Yard Remedies. Dat bleek lanoline te bevatten, een vettig spulletje dat overblijft na het wassen van schapenwol. "Heel goed voor de huid", weten winkeleigenaren Marije Hoff en Marcel Dekker. Zo deden die ook nog een beetje mee aan de Wol Week.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden