Woedende uithaal naar het morele bankroet van China

A Touch of Sin

Regie: Jia Zhang-ke. Met Jiang Wu en Zhao Tao.

****

'Geef ons geld!', klinkt er aan het begin van het Chinese drama 'A Touch of Sin'. De woorden waarmee drie jonge straatrovers een oude man op een motor aanhouden, klinken lang na. In zijn meesterlijke nieuwe film buigt de Chinese regisseur Jia Zhang-ke zich over de diepe kloof tussen arm en rijk in China. De regisseur die zich de afgelopen jaren ontwikkelde tot een vooraanstaand chroniqueur van 21ste eeuws China verkent de wijdverspreide politieke corruptie in zijn land.

Het is een onderwerp waaraan Chinese regisseurs zich niet of nauwelijks wagen, omdat ze door de censuur onmiddellijk worden gekielhaald. Jia Zhang-ke durfde het wel aan, en hoe. 'A Touch of Sin' - vorig jaar in Cannes bekroond met de prijs voor het beste scenario - is een woedende uithaal naar de Chinese machthebbers en hun morele bankroet. Vandaar waarschijnlijk dat de film (nog) niet is uitgebracht in China.

Jia Zhang-ke reeg vier portretten van gewone Chinezen losjes aan elkaar, afkomstig uit krantenberichten over drie moorden en een zelfmoord. Zo is er de receptioniste van de massagesalon, gespeeld door Jia's eigen vrouw Zhao Tao, die zich niet langer laat ringeloren door een rijke, arrogante klant.

Bijzonder gewelddadig is het verhaal van de arbeider, gespeeld door het Chinese acteurskanon Jiang Wu, die wraak neemt op de exploitanten van de kolenmijn die vergeten zijn te delen met de mijnwerkers. De bazen verplaatsen zich in privévliegtuigen en dure, westerse auto's. Als de arbeider de zaak probeert aan te kaarten, wordt hij met een schoffel het ziekenhuis in geslagen, waarna hij zelf met een geweer op pad gaat.

De titel 'A Touch of Sin' is een hommage aan King Hu's fameuze martial arts-film 'A Touch of Zen' uit 1971. Daarmee duidt Jia Zhang-ke op een nieuwe versie van een oud verhaal, namelijk hoe te overleven in China. Prachtig zoals hij bericht vanuit de onderbuik van zijn land, en heden en verleden, moderniteit en traditie, steeds weer verbindt, zoals met de Chinese operazangers die dezelfde vraag opwerpen in gezang: 'Begrijp je je zonde?'

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden