Witwashandvest voor beter imago bank

Geen bank wil graag geassocieerd worden met fraude en witwassen. ABN Amro niet, Chase Manhattan niet en ook Deutsche Bank niet. Slecht voor de reputatie. Vandaar ook dat deze banken en nog acht andere deze week een handvest hebben ondertekend dat witwassen bij hun vestigingen moet tegengaan.

Maar, geeft Armand Kersten, bankier van ABN Amro, toe: ,,Het blijft lastig.'' Kersten is, zo heet het in financieel jargon, compliance officer international banking van ABN Amro, in Zürich. De private banking-tak van de bank houdt zich bezig met beheer van vermogens van veelal 'rijke' cliënten. Het zijn de kantoren waarvan de buitenwacht nog wel eens denkt dat er voortdurend dubieuze figuren komen binnenlopen met koffers vol geld. ,,Een klant met een koffer geld is meestal meteen een 'no go', die wordt niet geaccepteerd'', bezweert Kersten.

Dagelijks is hij bezig met het formuleren en bedenken van regels en standaarden voor de bank die in het bijzonder witwaspraktijken moeten voorkomen. Kersten was ook betrokken bij het opstellen van het handvest. ,,De problemen voor een bank bij associaties met witwassen worden steeds groter'', constateert hij.

De totstandkoming van het handvest, ook wel de Wolfsberg Principles genoemd, is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Nog nooit sloegen grote concurrenten in de financiële wereld de handen op deze wijze ineen. De regels gelden in het bijzonder voor de private banking-activiteiten van de betrokken banken. ,,Wij hebben er twee jaar over gedaan. In het begin ben je erg wantrouwig. Het zijn je concurrenten en ineens moet je ze vertellen hoe je bepaalde dingen intern regelt.'' Want in deze sector geldt natuurlijk al gauw: hoe soepeler de regels, hoe minder klanten er de deur worden gewezen en hoe meer er zich aanmelden.

Maar dat kan zo zijn nadelen hebben. Banken als Citibank en Credit Suisse, eveneens ondertekenaars van het document, zijn recent nog negatief in de publiciteit gekomen, nadat cliënten van hen in verband waren gebracht met witwasschandalen.

Onhandig. Een besmet imago kan dodelijk zijn voor een bank. Die moet het juist hebben van betrouwbaarheid en integriteit. Niemand brengt graag zijn geld naar een bank waar een luchtje van duistere zaken aan kleeft.

De regels van het handvest zien er aardig uit, maar zijn soms nogal algemeen opgesteld. Er moet bijvoorbeeld extra controle worden toegepast bij cliënten in zogenaamde hoge-risicolanden. 'Hoe', wordt niet vermeld. ,,Het is niet mogelijk om hier gedetailleerde afspraken over te maken. De regels zijn flexibel; elke situatie, onder meer afhanklijk van land en cultuur, vraagt weer om een andere aanpak.'' Waar komt het geld vandaan, waar is het mee verdiend; ook op dat soort vragen moet soms een antwoord worden gevonden.

Het scherper aanpakken van witwassen heeft uiteindelijk alleen maar voordelen voor de bank, meent Kersten. Bang om omzet kwijt te raken is hij niet. ,,Minder associatie met witwasaffaires is goed voor het imago. Door de scherpere regels kom je meer te weten van je klanten, en ben je in staat ze uiteindelijk meer producten te verkopen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden