Wit is hot, maar hoe lang nog?

Autoverkopers keken ze de showroom uit. Witte auto's waren geheide winkeldochters. Alleen de allerbeste verkopers wisten ze te slijten aan argeloze consumenten. Wit communiceerde dat de eigenaar erg zuinig was, want die meed immers zelfs basale luxe. En anders reed hij vast en zeker in een stickerloze ex-bedrijfsauto. Maar die tijd is voorbij. Wit is dé kleur.

In plaats van een extra korting berekenen sommige merken zelfs meerkosten voor witte lak. Gezien de kleurenopvattingen van de oude Henry Ford met zijn Model-T ('leverbaar in alle kleuren, zolang het maar zwart is') is 200 euro extra voor 'Frozen White' misschien nog te billijken voor een nieuwe Ford. Ook de Italiaanse merken Alfa Romeo en Fiat vragen iets extra voor 'bianco'. Renault biedt op sommige modellen zelfs twee witte lakken aan: standaard en luxe (meerprijs).

Al sinds 1952 presenteert lakfabrikant DuPont Refinish jaarlijks een populariteitsindex van de autokleuren. In Europa rukken 'wit en parelmoer' op, toont de laatste van eind 2011. Het is maar net hoe je hun kleurenwaaier uitlegt, want zilver en grijs gelden als twee verschillende kleuren. Europeanen rijden het liefst zwart (25 procent), daarna wit (20 procent), grijs (18) en zilver (15).

Niettemin, de witte auto maakt een stormachtige ontwikkeling door. Deze lakfabrikant biedt een rij verklaringen daarvoor. Witte lakken drukken, zo moeten we aannemen, ons groeiende verlangen uit naar modern minimalisme, ecologische inspiratie en technische innovatie. Recessiezuinigheid staat er niet tussen. Of is dat soms 'modern minimalisme'?

Wit is misschien een handige, warmtewerende lak in warme landen en een modekleur anno nu, maar wanneer is Nederland de extra wasstraatbezoekjes beu? Merken als Kia, Peugeot, Volkswagen en Volvo houden niet zo van meerprijzen voor witte lak. Sympathiek lijkt dat. Maar creëren ze met die lage drempel geen toekomstige winkeldochters? Want de witte auto's keren ooit in de showroom terug: als onverkoopbare occassion.

De mode dicteert dan een volgende kleur. Bruingroen schijnt het helemaal te worden. Henry zou dat niet erg hebben gevonden.

QUIRIJN VISSCHER

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden