Wiskunde is ook voor alfa's nodig - en valt best mee

Mirjam Janssen beschrijft de verschrikkingen van de wiskunde (Trouw, 14 december). Nachtmerries waren haar deel en uiteindelijk heeft ze niets gehad aan dit voor haar ontoegankelijke vak. Zij pleit er dan ook voor de verplichting van het vak wiskunde te beperken tot de leerlingen die echt iets hebben aan dit vak, waartoe zij zichzelf niet rekent.

Zij suggereert dat een wiskundeloze vorm van voortgezet onderwijs een zegen zou zijn voor alle alfaleerlingen. Zij schrijft dat er momenteel een mogelijkheid is de havo zonder wiskunde te voltooien. Dit klopt, maar ze doet de geschiedenis tekort. Immers pas na de aanpassingen van de profielen van 2007 wordt in het profiel ’Cultuur en Maatschappij’ geen wiskunde meer aangeboden. Daarvoor volgden deze leerlingen wel verplicht wiskunde.

Janssen beschrijft beeldend hoe haar slaap verstoord werd door de goniometrie en door ’gespiegelde assenstelsels’. Wellicht heeft mevrouw Janssen al voor 1998 eindexamen gedaan, want in de profielen die in haar optiek alfaprofielen zijn, komen deze onderwerpen helemaal niet voor.

De A-wiskunde bevat onderwerpen als kansberekening en statistiek, en de wat algebraïscher onderwerpen als het rekenen met formules en het tekenen van grafieken. Deze onderwerpen zijn zodanig praktisch van aard dat elke havo-leerling ze in redelijke mate moet kunnen beheersen. Wat er verder nog aan de orde komt is een verdieping van het rekenen zoals dat op de basisschool is aangeleerd, waarbij nogal wat aandacht aan procentberekening gegeven wordt.

Het zijn wiskundeonderwerpen die voldoen aan de criteria waaraan een leerling die op het punt staat het hbo te bezoeken, getoetst mag worden. Een historicus die niets weet van statistiek zal moeite hebben met het bestuderen van bepaalde boeken en zou zelfs foute conclusies kunnen trekken. Het is bekend dat men met statistiek van alles en nog wat kan bewijzen. Het is goed als je daar doorheen kunt zien.

Het goed aflezen van grafieken en het vinden van trends vallen onder dezelfde categorie. Kan een leerling die niets van dit alles weet, functioneren op hbo-niveau? Naar mijn mening niet. Deze leerling – of die nu een schrijver is of een kunstenaar, zich gemakkelijk uitdrukt in het Engels of het Fries – zal afhaken wanneer er ook maar iets van deze onderwerpen ter sprake komt. Ook in de kunst en in de literatuur kun je niet zonder basisbegrippen.

De minister wil terug naar twee profielen, als ik het goed heb begrepen. Alfa en bèta, l’histoire se répète. De door mevrouw Janssen gevreesde onderwerpen zullen in het bètaprofiel aan de orde komen, daar hoeft ze niet aan te twijfelen. Te hopen valt dat het schitterende vak meetkunde een prominente rol krijgt in dat profiel. De onderwerpen uit het alfaprofiel zullen zodanig gedoseerd worden dat de leerling niet bang hoeft te zijn voor onoverkomelijke moeilijkheden.

En als deze leerling de opleiding heeft voltooid dan weet hij dat wanneer zijn hypotheekrente verhoogd wordt van 4 naar 5 procent, zijn lasten met 25 procent zullen stijgen en dat de kans dat hij met de Postcodeloterij een grote prijs wint vrijwel nihil is. Handige inzichten.

Er kleeft natuurlijk wel een nadeel aan de volgende herstructurering van het examenprogramma. Was er niet nog recent een commissie die tot de conclusie kwam dat het onderwijs eerst eens tijdje met rust gelaten moest worden? Wellicht kan de minister het leed wat verzachten door niet alleen de kwaliteit, maar ook de salarissen te laten stijgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden