Jaarcijfers

Winstgevend Heijmans heeft geen last Pfas- en stikstofproblematiek. Nog niet

Werkzaamheden op een bouwterrein van Heijmans NV in Den Haag.Beeld ANP

Het Brabantse Heijmans, een van de grootste bouwbedrijven van Nederland, heeft tot nu toe weinig last gehad van de stikstofcrisis en het Pfas-probleem. Er waren wat aanbestedingen voor infrastructuur in de regio die niet doorgingen en bij regionale tenders die wel doorgingen schreven veel bouwers in, waardoor er wat druk op de prijzen ontstond. Maar in de nabije toekomst is de schade mogelijk groter, zei bestuursvoorzitter Ton Hillen van Heijmans vandaag bij de presentatie van de resultaten van de bouwer over 2019.

Er is bijvoorbeeld een kans(je) dat grote infrastructuurprojecten in de buurt van natuurgebieden vertraging zullen oplopen. Door een uitspraak van de Raad van State is het voorlopig niet mogelijk in de buurt van beschermde natuurgebieden wegen aan te leggen of te verbreden, tenzij ­bouwers ervoor zorgen dat er geen extra stikstofoxide in die natuurgebieden neerslaat. Als het kabinet talmt met de aanpak van dat probleem, kan de markt voor grote projecten rond 2021 inzakken en zal ook Heijmans daar hinder van ondervinden, zei Hillen.

Eenvoudig is het ook niet om stikstofoxide-arm te werken. De meest voor de hand liggende oplossing is elektrische voertuigen en machines te gaan gebruiken. Maar, zei Hillen, die zijn er niet en als bestaande voertuigen en apparaten moeten worden omgebouwd, is dat knap duur. Een overweging gaf hij ook mee: dikke kans dat er over de wegen die nu ter discussie staan vanwege die stikstofoxide-uitstoot over tien jaar veel elektrische auto’s rijden. Die stoten geen stikstofoxide uit en het zou ­prettig zijn als ze dan kunnen doorrijden.

CEO Ton Hillen en CFO Hans Janssen (CFO) geven een toelichting op de jaarcijfers van bouwbedrijf Heijmans.Beeld ANP, Marco de Swart

Plezierig

Verder had Hillen weinig te klagen. Sterker nog: zijn bouwbedrijf, dat in de crisisjaren verlies op verlies stapelde, beleefde een plezierig jaar waaraan het 30 miljoen euro aan nettowinst overhield. Dat is de hoogste winst sinds 2007. Toen was Heijmans overigens nog een stuk groter. Het kende toen een jaaromzet van 3,7 miljard euro (2019: 1,6 miljard) en er werkten, gerekend in voltijdbanen, ruim tienduizend mensen. Vorig jaar waren dat er 4595. Heijmans hield zijn hoofd onder meer boven water door bedrijfsonderdelen te verkopen, vooral buitenlandse.

Maar inmiddels gaat het de bouwer voor de wind. Voor het eerst sinds 2013 gaat Heijmans zelfs weer dividend betalen aan zijn aandeelhouders: nog niet zo veel (28 cent per aandeel; 20 procent van de winst), maar toch. De orderportefeuille zit lekker vol (2,1 miljard) en de kans op zeperds lijkt een stuk kleiner geworden nu ­Heijmans geen projecten meer aanneemt waar veel risico’s aan zijn verbonden.

Nauwelijks hoger

“Vroeger hebben we projecten aangenomen waarvan we vonden dat we ze moesten kunnen (uitvoeren), nu doen we alleen wat we kunnen”, verwoordde Hillen dat principe. Dat de omzet in 2019 (1,6 miljard euro) nauwelijks hoger was dan die in 2018 (1,58 miljard euro), deerde Hillen dan ook niet. Een hogere winstmarge is in zijn ogen belangrijker dan een hogere omzet.

In 2019 waren er geen projecten waar Heijmans fors op moest toeleggen. Een paar aansprekende opleveringen waren er wel, zoals het gebouw van het Europees Medicijnen Agentschap (Ema) aan de Amsterdamse Zuid­as en de ombouw van de Fenixloodsen in de Rotterdamse wijk Katendrecht. Dat is nu een woontoren vol lofts. Het Ema-gebouw werd in achttien maanden neergezet. In de kolos is een ‘groene wand’ met 50.000 plantjes. Heijmans bouwde het bouwwerk met collega-bouwer Dura Vermeer.

Dit jaar gaat Heijmans onder meer een nieuwe taxibaan aanleggen op Schiphol en versterkt het in opdracht van het Wetterskip Fryslân (Waterschap Friesland) de Lauwersmeerdijk.

Heijmans verkocht vorig jaar 2128 woningen, ietsje minder dan in 2018 (toen 2237). De gemiddelde prijs van een woning steeg van 341.000 naar 352.000 euro, exclusief btw. Desondanks blijft volgens Hillen het aanbod achter bij de vraag. Dat komt onder meer doordat gemeenten traag zijn met het verlenen van bouwvergunningen en er buiten de steden te weinig bouwlocaties zijn. Daarover klaagde Hillen overigens al eerder.

Lees ook:

Heijmans: het Zuidasdok is nog steeds in beeld

Terwijl er nog wordt bemiddeld tussen opdrachtgevers en bedrijven die aan het Zuidasdok-project werken, stelt Heijmans-directeur Hillen dat hij geen extra kosten wil ophoesten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden