'Winky's woeste 'rot Sinterklaas' tegen de goedheiligman is toch fantastisch.'

Een van de grootste verrassingen van het laatste Nederlands Film Festival was 'Het Paard van Sinterklaas', een vrolijk, nuchter poldersprookje over een kordaat meisje dat moet wennen aan haar nieuwe vaderland.

Nog voor de première was de film al door een kinderjury als favoriet aangewezen en genomineerd voor drie gouden kalveren, waaronder voor beste film. Afgelopen vrijdag nam scenarioschrijfster Tamara Bos een kalf mee naar huis voor de bewerking van haar eigen boek 'Winky en het Paard van Sinterklaas'.

In het verhaal verhuist Winky met haar moeder van China naar Wijk aan Zee, waar haar vader een restaurant runt. Haar eerste Nederlandse kameraadje is een pony. Wanneer die doodgaat wil Winky een eigen paard. Haar ouders vinden dat niks. Maar ene 'Sinterklaas' is in aantocht, hoort ze op school. En die schijnt alle kinderwensen te vervullen.

Het is een mooi gezicht, dat in exotische rode zijde geklede meisje met dartele staartjes dat op haar fietsje door het grauwe Nederlandse landschap stuift.

Toen Mischa Kamp (1970) via een Chinese zaterdagschool eenmaal de kleine Ebbie Tam voor de hoofdrol had gevonden, wist ze dat Nederland er in de film moest uitzien zoals zij het zelf altijd na een vakantie elders ervaart: grijs, grauw, regen.

Winky's aankomst op Schiphol filmde ze bewust 's ochtends vroeg voor het juiste licht. Dat bewolkte, koele landschap geeft Winky vanaf het begin een ontroerend soort ontreddering.

Gelukkig maakt ze gauw kennis met de vriendelijke paardenhouders Oom Siem en Tante Cor. Oom Siem is op 5 december toevallig ook de plaatselijke Sinterklaas.

Dat Jan Decleir een dubbelrol (met Vlaamse tongval dus!) zou spelen, stond voor Kamp meteen vast. “Als grapje voor de volwassenen. En daardoor ontstaat er een fantastisch verhaallijntje. Nee, ik was niet bang dat ik daarmee iets zou verraden, want ik denk dat kinderen die nog in Sinterklaas geloven het gewoon niet zien. Bij de eerste voorstellingen bleken zelfs sommige ouders het niet te hebben gemerkt.“

Hoe legde ze dat uit aan haar hoofdrolspeelster? “Zij heeft nooit in Sinterklaas geloofd. Ze kwam als eenjarige vanuit Hongkong naar Nederland en haar Chinese ouders hebben haar het Sinterklaasverhaal nooit voorgehouden. Maar het meisje dat Winky's vriendinnetje speelt gelooft nog wel. Haar hebben we verteld dat Sinterklaas zelf geen tijd had om aan de film mee te werken, dat we daarom iemand anders hadden gevraagd.“

De oer-Hollandse heilige status van Sinterklaas, 's lands meest geliefde grijsaard, wordt mooi onderstreept in een scène waarin Winky de goedheiligman, die haar met een suf presentje probeert af te schepen, woest “rot Sinterklaas!“ toeroept. Dat is zelfs voor volwassenen even slikken. Kamp kan er wel om lachen. “Toen ik het script las vond ik het een fantastisch moment. Vooral ook omdat de juf meteen een liedje inzet met de klas. Ik zag het meteen voor me.“

Met 'Lepel' en 'Het Paard van Sinterklaas' is Nederland in een jaar tijd twee uitstekend gemaakte jeugdfilms rijker die niet nostalgisch meezeilen op de successtatus van klassieke jeugdliteratuur, maar ontroerende eigentijdse verhalen te vertellen hebben. Gelukkig heeft de festivaljury die ontwikkeling erkend door ook 'Lepel' te bekronen met een Gouden Kalf voor z'n fraaie production design.

Tamara Bos (ook scenariste van onder meer 'Otje, ' Minoes' en 'Pluk van de Petteflet') benadrukte in haar dankwoord het belang van die erkenning: jeugdfilms worden vaak toch net niet serieus genomen, zei ze. “Daar ben ik het wel mee eens“, zegt Mischa Kamp. “Tamara heeft al veel geschreven maar ze staat niet, zoals iemand als Maria Goos, in alle bladen. Jeugdfilms blijven een ondergeschoven kindje. Bij films als 'Guernsey' of 'Paradise Now' hebben mensen iets van 'dat gáát ergens over'. Maar ik denk dat dat bij 'Het Paard van Sinterklaas' ook zo is. Ik zou zo graag willen dat ook volwassenen zónder kind gaan kijken.“ Waar de film dan over gaat? Nou ja, niet echt over Sinterklaas, stelt Kamp ouders gerust die graag nog even zouden wachten met pepernoten en sinterklaasliedjes.

Maar impliciet en met grote zachtmoedigheid haakt 'Het Paard van Sinterklaas' in op een actueel, dikwijls in zware termen benoemd thema: het geworstel van immigranten om op een nieuwe plek hun draai te vinden. Kamp: “Ik vind het daarbij ook leuk om iets te doen met de hoekigheid van Nederlanders. Zoals van Winky's juf die, hoe goed ze het ook bedoelt, bijdraagt aan de miscommunicatie.“

De werkelijkheid is leuk, stelt Kamp, die na enkele korte films ('De Sluikrups') nu haar speelfilmdebuut maakt. Mocht ze weer iets voor kinderen gaan maken, dan zal het opnieuw geen nadrukkelijke fantasie worden. “Pipo de Clown, daar kan ik niks mee.“ Waar ze nu aan werkt? Een televisiefilm die hopelijk geselecteerd wordt voor de serie One Night Stand. Over een hoer en haar twee collega's.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden