Winkels appen minder aanbiedingen dan verwacht

Zender die reclame naar voorbijgangers stuurt is nog niet erg in trek

Een koffiezaak die jou wanneer je langsloopt een kortingscoupon stuurt. Handig, toch? En de drogist verderop laat weten wat de nieuwste producten in het assortiment zijn. Beacons (Engels voor 'baken) maken dat mogelijk: kleine zendertjes die berichten sturen naar je telefoon zodra je in de buurt bent. Volgens voorspellingen zou deze persoonlijke berichtgeving in winkelgebieden massaal toenemen. Grote spelers als Ahold en Schiphol zijn er nu ook mee bezig. Toch blijft de verwachte groei uit.

Dat blijkt uit een rapport van Adobe en Econsultancy. Hoewel het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van de techniek dit jaar is toegenomen van 7 naar 11 procent, nemen de zendertjes verder in populariteit af. Vorig jaar meldde 24 procent van de winkeliers aan de slag te willen met deze techniek, dit jaar nog maar 14 procent. Ook oriënteren minder mensen zich op de techniek.

Hoe komt dat? Bedrijven vinden het lastig beacons op de juiste manier toe te passen. Als iemand een koffiecoupon ontvangt terwijl hij of zij helemaal niet van koffie houdt, heeft het bericht een averechts effect. De berichtjes moeten goed aansluiten bij de interesses van de gebruiker. Maar ook bij wie wel van koffie houdt, kan de aanbieding een negatieve reactie veroorzaken.

"Als mensen het gevoel krijgen dat berichtjes alleen bedoeld zijn om hen tot aankopen te verleiden, werken die vaak niet. Mijn privacy wordt geschonden voor jullie winst, denken zij dan", zegt hoogleraar content marketing Ed Peelen (UvA).

Bovendien kunnen bedrijven alleen berichten sturen naar mensen die eerst een speciale app geïnstalleerd hebben, en daarna toestemming hebben gegeven.

Is er te vroeg gejuicht voor de techniek? Peelen denkt van niet. "De techniek kan goed werken als ze service biedt. Bijvoorbeeld als je in het voetbalstadion een routebeschrijving naar je zitplaats ontvangt." Schiphol heeft net zo'n service gelanceerd. Op de borden met vertrektijden in de luchthaven zijn in januari tweeduizend beacons geplakt. Daardoor hoeft de reiziger nooit meer te zoeken naar zijn gate. De zendertjes zien namelijk precies waar hij zich bevindt, waarop de app van Schiphol een persoonlijke routebeschrijving stuurt.

Albert Heijn hield vorig een proef bij een filiaal in Eindhoven. Klanten met een vraag konden dat op tablets in het filiaal aangeven. De dichtstbijzijnde medewerker kreeg via bea-cons een seintje om de klant snel te helpen.

Sneek koploper

Sneek kreeg in 2014 als eerste stad van Europa volledige 'beacon-dekking'. Loop je langs het stadhuis? Een historisch feitje verschijnt op je telefoon. Het café op de hoek stuurt je een aanbieding voor een borrelarrangement.

En de kledingwinkel daarnaast nodigt je uit om de nieuwe collectie te bekijken. Via de gratis app Light Curb kunnen gebruikers zelf aangeven wat voor soort berichten zij willen ontvangen.

Interactieve kunst

Het Groninger Museum geeft via een app bezoekers extra informatie. Als een bezoeker voor een kunstwerk staat, ontvangt hij of zij bijvoorbeeld een foto van een schets van het werk, een tekstje met achtergrondinformatie of een filmpje over de kunststroming.

Beacons laten de app weten waar een bezoeker zich bevindt, zodat de app bijpassende informatie stuurt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden