Winkelketen vol wenskaarten Oud-sigarenwinkelier wil met Amerikaans concern Hallmark 175 zaken opzetten

AMSTERDAM - Als de plannen doorgaan, staat de naam van de Amerikaanse wenskaartenfabrikant Hallmark binnen enkele jaren op 175 winkelpuien in Nederland. De eerste zaak - in Enkhuizen - opent volgende week de deur. De klant vindt er enkele tientallen strekkende meters wenskaarten op de schappen.

De plannen zijn ontsproten aan het brein van de Groningse ondernemer Bart van Loo, bedenker en eigenaar van enkele franchiseformules. Zelfstandige winkeliers huren van hem de naam 'Milo' en de bedoeling van Van Loo is dat een aantal bestaande en nog veel meer nieuwe vestigingen Milo Hallmark gaat heten.

Op reis in de Verenigde Staten liep Van Loo in winkelcentra aan tegen de Hallmark-zaken. Daar zijn er in de VS liefst 21 000 van, voor het overgrote deel gerund door franchisenemers. Wenskaarten vormen het leeuwedeel van het assortiment, dat verder onder meer bestaat uit foto-albums, legpuzzels en cadeauverpakkingsmateriaal. Het vanuit Kansas City geleide Hallmark-concern bereikte met 17 000 werknemers vorig jaar een omzet van 3,1 miljard dollar (5,5 miljard gulden).

Buiten de VS en Groot-Brittannië waren er echter - op een incidenteel geval na - geen Hallmarkwinkels. Weliswaar worden de wenskaarten van het merk al sinds de jaren vijftig in Nederland verkocht (importeur is Hallmark-dochter Muva in Rotterdam) maar op wat er aan kaarten in de winkels ligt, heeft het concern nauwelijks invloed. Volgens Ton Smeets, verkoopmanager bij Muva, is een van de aantrekkelijke kanten van de plannen van Van Loo juist dat Hallmark wel zelf kan bepalen welk assortiment kaarten er ligt in de winkels die samen met Van Loo worden opgezet.

In een met Milo-winkeliers en leveranciers geheel gevulde zaal van een hotel in Nijkerk vertelde Van Loo deze week wat de plannen inhouden. In winkels van 125 tot 200 vierkante meter verkoopoppervlakte moet, afhankelijk van de grootte van de zaak, 27 tot 50 strekkende meter aan wenskaarten liggen. Wat neer komt op enkele duizenden verschillende kaarten, rekent Smeets voor. Hij ziet zeker een markt voor zijn produkt want de Nederlander koopt per jaar gemiddeld 27 kaarten waarvan de helft met Kerst en nieuwjaar.

Dat rookartikelen buiten de wenskaarten een belangrijke rol spelen, valt terug te voeren op Van Loo's oorspronkelijke beroep van sigarenwinkelier. Zijn vader begon in de jaren zestig in Groningen een sigarenzaak annex postagentschap onder de naam 't Rokertje. Als zoveel van dit soort zaken werden er ook snoep en tijdschriften verkocht maar kennelijk was de assortimentskeuze zo gunstig dat het kleine bedrijf in tegenstelling tot veel concurrenten kon groeien. Met zoon Bart van Loo inmiddels ook in de zaak ontstond er in Groningen een kleine keten winkels en in 1986 werd daar voor het eerst een franchise-vestiging aan toegevoegd.

Inmiddels zijn er 37 vestigingen in Noord- en Oost-Nederland (grotendeels franchise) en werd enkele jaren terug de naam 't Rokertje veranderd in Milo. Daarmee wilde Van Loo aangeven dat het in de winkels niet meer in hoofdzaak om sigaretten en shag draait. “Slechts 35 procent van de Nederlanders rookt, we willen ook wat verdienen aan de andere 65 procent” zegt hij. Behalve een ruime keus aan zoetwaren - tot luxe bonbons toe -, kranten en tijdschriften, verkopen de Milo's ook schrijfwaren, horloges, batterijen, kleine radio's en aan het eind van het jaar vuurwerk.

Vanaf september verschijnt de naam Milo eveneens op de ruiten van ongeveer twintig winkels in Rotterdam en omgeving die nu nog 'Blokshop' heten. L. de Blok, die deze naam aan zelfstandige winkeliers verhuurt, gaat nauw met Van Loo samenwerken. Inkoop, administratie en distributie worden geïntegreerd. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van het eigen distributiecentrum van Van Loo van waaruit alle winkels worden bevoorraad.

Ook de samenwerking Milo-Blokshops werd op de bijeenkomst in Nijkerk bekendgemaakt maar daarmee is van Loo nog niet aan het eind van zijn plannen. Sinds vorig jaar draait hij proef met de formule Antré. Dat is een winkel in een winkel. Hebben grotere supermarkten soms al een aparte tabakshoek, Antré beoogt ook zoetwaren en tijdschriften in zo'n hoek onder te brengen waarbij ze tegelijkertijd uit de gewone schappen in de supermarkt verdwijnen. Als een van de voordelen noemt Van Loo de beter beheersbaarheid van de produkten. Snoep en tijdschriften zijn diefstalgevoelig in supermarkten. De proef met Antré in Klazienaveen is, naar Van Loo zegt, succesvol verlopen. Hij onderhandelt met supermarktketens over introductie van de nieuwe formule die zich kan aanpassen aan het type supermarkt.

Of Van Loo zal slagen met zijn 175 Milo Hallmark-vestigingen zal, zo zeggen ingewijden in de detailhandel, voor een belangrijk deel afhangen van de beschikbaarheid van winkelpanden van de gewenste grootte. Die zijn in winkelcentra niet overal te huur tegen een acceptabele prijs. Bovendien komen de binnenkort zestig Milo-vestigingen lang niet allemaal in aanmerking voor ombouw naar een Milo Hallmark. Om de eenvoudige reden dat ze te klein zijn.

Wat niet wegneemt dat ook de kleinere winkels binnen Milo-verband willen blijven werken. “Onze voorraad- en administratiekosten zijn lager dan bij een zelfstandige sigarenzaak en door de grootschalige inkoop krijgen we de goederen tegen een lagere prijs, aldus een van de franchisenemers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden