Winkeliers houden in crisis stug vol

Malaise detailhandel leidt niet tot dramatische leegstand van winkelpanden, ook dankzij lagere huren

Hoewel de crisis onder winkeliers nijpende vormen aanneemt, leidt dit niet tot meer dichtgetimmerde panden. Stond vorig jaar 6,3 procent van alle winkelpanden in Nederland leeg, dit jaar is dat 6,4 procent, berekende onderzoeksbureau Locatus. Volgens Gerard Zandbergen van Locatus komt dit doordat eigenaren van de panden de voor hun voortbestaan knokkende winkeliers tegemoet komen. Hij ziet huurdalingen van tien tot zelfs twintig procent.

Het grote Corio, een beursgenoteerde onroerendgoedbezitter, heeft voor een groot pakket winkelpanden de huur verlaagd met 15 procent, staat in het jaarverslag. Dit zijn overigens ook de panden waar het bedrijf graag vanaf wil. "Huurders tekenen vaak voor vijf tot vijftien jaar een huurcontract. De verhuurder ziet ook in dat in zo'n lange periode de economische situatie kan veranderen."

Dat is natuurlijk geen liefdadigheid, onroerendgoedbezitters zijn er volgens Zandbergen in toenemende mate van doordrongen dat een leegstaand winkelpand zo'n desolate indruk geeft, dat het effect kan hebben op de waarde van hun bezit. "We zien die huurdalingen overal, behalve op de echte toplocaties. Daar blijven de huren gelijk omdat nog steeds nieuwe winkeliers er zich willen vestigen." Overigens was de leegstand in hoogtijdagen wel iets lager, zo rond de 5,5 procent.

Ook met die huurverlaging redden winkeliers het vaak maar net. De schatting van bureau Alfa Accountants, gisteren bekendgemaakt, dat iets minder dan de helft van de winkeliers op dit moment verlies maakt, lijkt Zandbergen reëel. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek laten zien dat sinds de crisis in 2008 de omzet van winkeliers ieder jaar daalt. Dat komt doordat consumenten minder uitgeven en door de concurrentie van internetwinkels. "Winkeliers zijn vaak echte doorzetters. Je moet ook maar kunnen stoppen als zelfstandig winkelier. Ook als ze er geen droog brood meer aan verdienen, werken ze keihard om hun zaak open te houden en aan alle verplichtingen te voldoen."

Als een winkelier toch het loodje legt, zorgen de eigenaren zo snel mogelijk voor een tijdelijke huurder - een voordeelboekenwinkel of een outlet van een kledingzaak. Ook zijn er de zogenoemde pop-upstores, vaak hippe winkels, die van pand naar pand verhuizen. "Dat effect van die pop-upstores moet je niet overdrijven. Het zijn er 300 op een totaalbestand van 220.000 winkels."

Nog een derde reden is dat lege winkelpanden simpelweg een andere bestemming krijgen. Zo zijn vorig jaar 2000 winkelruimtes omgebouwd tot kantoor of woonhuis. Veel nieuwe winkeliers komen er niet bij; het aantal mensen dat nog een boetiekje opent, is gedaald.

Bouwmarkten en elektronicawinkels moesten grootste omzetdaling verwerken
Winkeliers zagen de omzet in augustus weer licht dalen. De winkels draaiden 0,7 procent minder omzet dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren bekend.

De prijzen stegen met 2,4 procent, terwijl het volume 3 procent kromp. Gemiddeld lag de omzet in de maanden juni, juli en augustus ruim 1 procent lager dan in dezelfde drie maanden in 2012.

De maand augustus kende in vergelijking met een jaar eerder een woensdag minder en een zaterdag meer. Dit resulteerde voor de gehele detailhandel in een positief effect van ongeveer 1 procent, aldus het statistiekbureau.

De krimp van de non-foodwinkels pakte in augustus lager uit dan in de voorgaande maanden. In vergelijking met augustus 2012 nam de omzet met ongeveer 2 procent af. De prijzen stegen met bijna 2 procent, het volume kromp met 3,7 procent.

Negatieve uitschieters waren de winkels in doe-het-zelfartikelen en consumentenelektronica. Winkels in bovenkleding en in artikelen voor woninginrichting kenden een lichte omzetdaling. De omzet van de drogisterijen, textielsupermarkten en de winkels in huishoudelijke artikelen kwam hoger uit dan een jaar geleden.

Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten een omzetstijging van bijna 3 procent. De prijzen stegen met 3,9 procent, het volume kromp met ruim 1 procent. Bij de supermarkten was de omzet 3,3 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume kromp licht met 0,3 procent.

Postorderbedrijven en internetwinkels zagen hun omzet in augustus met ruim 6 procent stijgen. Dit is de kleinste toename van de omzet in de afgelopen zes maanden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden