Winkeliers foppen klanten nog steeds met nepkortingen

Beeld Colourbox

Winkels zijn hardleers als het gaat om het eerlijk vermelden van aanbiedingen, stelt de Consumentenbond. De wet biedt onvoldoende bescherming.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, zo waarschuwt Marktplaats op zijn website, dan is dat vaak ook zo. Het is een wijsheid die helaas ook opgaat voor klanten van professionele partijen als Kruidvat en webwinkels als Otto, Wehkamp en Fonq, stelt de Consumentenbond.

Uit een onderzoek van de bond onder 65 winkels blijkt dat retailers nog te vaak goochelen met de prijs van spullen die ze aanbieden. Vooral met de zogenaamde 'van/voor' aanbiedingen (van €199 nu voor €149) gaan winkeliers de fout in.

Beeld Colourbox

Zo adverteerde Kruidvat met een elektrische tandenborstel van €99,99 voor €59,99, terwijl de tandenborstel al minimaal een half jaar voor €59,95 werd aangeboden en zelfs even voor €49,95. Op de website van de drogisterijketen trof de bond een scheerapparaat van Braun voor €39,99. Een topaanbieding want hij wás €129,99. Volgens Kruidvat dan. Volgens de Consumentenbond kostte het apparaat 3 maanden terug echter al €39,99.

Webwarenhuis Otto 'stuntte' met een Sony soundbar van €329 voor €189. In werkelijkheid kostte het apparaat in de drie maanden daarvoor €205 en zakte de speaker vervolgens via €194 uiteindelijk naar €189. Een korting van 8 procent in plaats van de voorgespiegelde 42 procent.

Prijsmisleiding

"Het is nog steeds niet best gesteld met de eerlijke prijzen", stelt Joyce Donat namens de Consumentenbond. "Wij hebben in 2013 en 2014 ook onderzoek gedaan naar nepaanbiedingen en nu blijkt dus dat veel winkels hardleers zijn."

De Consumentenbond deelde toen, in de aanloop naar Sinterklaas, 'de roe uit' aan winkelketens als Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp die met nepaanbiedingen voor speelgoed kwamen. "Alleen de V&D krijgt lekkers, want zij zijn zoet geweest", aldus de Consumentenbond toen. Donat: "Blijkbaar heeft ons werk zin gehad want Bol.com en Blokker doen het nu goed, die hebben er echt van geleerd."

Beeld Colourbox

De Consumentenbond peilde 3 maanden lang de prijzen bij 15 supermarkten, 5 drogisterijen, 5 bouwmarkten en 40 webwinkels. Vooral die online shops gaan de fout in. Volgens de Consumentenbond suggereerden 26 van de 40 webwinkels ten onrechte een prijsvoordeel. Zo meldt webwarenhuis Fonq niet direct duidelijk dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen zijn en dus nooit werkelijk zijn gerekend aan de klant. Op de site van Wehkamp 'wemelt het nog steeds van de fantasie-aanbiedingen', stelt de Consumentenbond. Zo biedt Wehkamp een stofzuiger aan van €399 voor €199, terwijl die in de afgelopen maanden tussen de €299 en €222 kostte.

"Het is allemaal prijsmisleiding en dat mag niet", aldus de Consumentenbond. "Grote bedrijven horen die regels te kennen."

Van-voor-prijs

Volgens de wet oneerlijke handelspraktijken mag een doorgestreepte 'van-voor-prijs' alleen als het product daadwerkelijk is verkocht voor die 'van-prijs' - en dat bovendien niet langer geleden is dan 3 maanden. "De prijs is een van de belangrijkste criteria waarom je iets koopt", zegt een woordvoerder van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). "Waar een prijs precies vandaan komt is voor een consument ook niet altijd te achterhalen. Daarom is het goed dat de Consumentenbond zulke onderzoeken doet. Ik neem aan dat ze de resultaten met ons zullen delen, wij zijn daar erg in geïnteresseerd."

In juni beboette Autoriteit Consument & Markt meubelketen Seats and Sofas wegens het misleiden van klanten met gelijksoortige 'van-voor-prijzen'. In reclamefolders van de budgetketen stonden niet-bestaande kortingsacties. Het kwam Seats and Sofas op een geldstraf van 350.000 euro te staan.

Toch biedt de wet de consument niet altijd voldoende bescherming, waarschuwt de woordvoerder van de ACM: "De kunst is om je niet te laten leiden door wat een product had kúnnen kosten. Het voornaamste criterium blijft: wat vind je zelf dat het waard is?" Het onderzoek van de Consumentenbond staat in de Consumentengids, die dinsdag verschijnt.

Lees ook:

Een korting die te mooi is om waar te zijn en andere trucs: het wemelt van de nepwebshops

Malafide internetwinkels zijn een plaag. Na actie van de Consumentenbond zijn er 850 offline gehaald.

Mag ik korting vragen als me dat niet wordt aangeboden?

Lezers die een nieuwe bank kochten, kregen van vrienden te horen dat het dom is dat ze niet om korting hebben gevraagd. Is het inderdaad normaal om korting te vragen? 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden