Winkeliers bestolen voor 52,6 miljoen

Nederlanders gedragen zich nu iets beter, maar winkeldiefstallen kosten ondernemers nog steeds veel geld. Meer dan 52,6 miljoen euro in 2013, berekende onderzoeksbureau The Smart Cube in opdracht van beveiliger Checkpoint Systems, op een jaaromzet van 89,3 miljard euro. Het onderzoek werd behalve in Nederland in nog 23 landen uitgevoerd. Om het verlies te compenseren, verhogen winkeliers hun prijzen. En zo betaalde elk Nederlands huishouden in 2013 213 euro extra.

In welk land steelt men het meest?

Franse winkeliers zijn het vaakst de pineut. Vorig jaar verdween 0,64 procent van hun omzet in de zakken van dieven. Hun Nederlandse collega's volgen op de voet. Met de Belgen en de Portugezen staan zij op twee, met een derving van 0,59 procent. De Noorse en Britse middenstand komen er het beste vanaf. Die verloren 0,25 procent van hun omzet aan dieven.

Wat steelt men het meest?

De crisis leidt ertoe dat sommige consumenten hun boodschappen op een creatievere manier doen. Ze willen nog weleens producten stelen die ze in betere tijden wel konden betalen. Gastronomische specialiteiten, constateert The Smart Cube, doen het goed bij winkeldieven. Denk aan vers vlees en kaas. Al merken winkeliers dat die producten iets minder populair worden, nu de crisis iets minder heftig wordt.

Maar met stip op één staan nog altijd spullen die klein en waardevol zijn. Cosmetica en kleine elektronische apparaten passen makkelijk in een jaszak en worden snel meegegrist. Ook producten die goed verkoopbaar zijn op de zwarte markt doen het goed: accessoires voor mobiele telefoons en elektrisch gereedschap.

Waar steelt personeel het meest?

De hele dag toekijken hoe mensen voor je neus de nieuwste technische snufjes aanschaffen, blijkt voor sommigen jaloersmakend. Personeel in elektronicazaken laat zich dan ook het meest verleiden tot het bestelen van hun eigen baas. Gevolgd door medewerkers in sportwinkels. Zij zijn overigens een van de weinigen die daar stelen, want klanten slaan daar minder vaak hun slag. Prijsvechters moeten zowel hun personeel als hun klanten vrezen: zij lopen veel omzet mis omdat werknemers en klanten er regelmatig stelen.

Wanneer moet winkelier op zijn hoede zijn?

Winkeliers vrezen de kerstperiode. 60 procent van hen merkt dat er dan meer achterovergedrukt wordt. Door de grote drukte hebben ze minder zicht op wat er in hun winkel gebeurt. In deze tijd ligt de winkel ook voller en heeft de winkelier minder overzicht over wat hij in huis heeft. Daarnaast werken winkeliers in december vaker met tijdelijk personeel. Hun betrouwbaarheid staat nog niet vast.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden