Winkelier heeft het hier zo slecht niet

Nederland behoort tot de tien beste landen voor winkelbedrijven. In Hongkong en Singapore is het economische klimaat het gunstigst en in Europa doen alleen Groot-Brittannië en Duitsland het beter. Op de Retail Operations Index van ingenieursbureau Arcadis staat Nederland negende. De analyse rangschikt vijftig landen op basis van infrastructuur (havens, wegen en spoor), het gemak om een winkel te openen (kwaliteit en kwantiteit van leveranciers en zakelijke vrijheid), de consumentenvraag (inkomen, grootte van de binnenlandse markt en concurrentie), de economie (arbeidskosten, inflatie en technologische ontwikkeling) en het handelsklimaat (corruptie, arbeids- en handelsvrijheid en logistiek).

Midden-Oosten

De detailhandel is booming in het Midden-Oosten. De grote welvaart en een hoog beschikbaar inkomen van locals en expats zorgt voor een hoog uitgavenpatroon. Veel grote merken hebben al een vestiging in de regio of hebben plannen daartoe. Voornamelijk de luxe modemerken vinden gretig aftrek in de winkelcentra die uit de grond worden gestampt. Ook de auto-industrie doet er goede zaken. De verkopen liggen dit kwartaal 31 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De Verenigde Arabische Emiraten staan op de achtste plek van de ranglijst. Het economische klimaat is er goed, evenals de infrastructuur. De detailhandel wordt vooral aangejaagd door de toeristenindustrie. Die probeert de overheid te stimuleren door te investeren in attracties. De economie is er stabiel, wat leidt tot hogere uitgaven, lagere werkloosheid en een toename van expats en toeristen.

In de Emiraten zullen de meeste retailsectoren goed gedijen, behalve de supermarktsector, omdat de regering de prijzen van geïmporteerde producten kunstmatig laag houdt.

undefined

Europa

In vergelijking met andere regio's is het in Europa veel makkelijker om een handeltje te beginnen en zaken te doen, stelt Arcadis. Toch heeft de economische crisis er haar stempel gedrukt op de retailsector. Het komt niet als een verrassing dat vooral Italië en Griekenland slecht presteren.

Ondanks de vrij hoge klassering, voelt Nederland nog steeds de naweeën van de economische onrust en de bezuinigingen. Veel Nederlandse huishoudens kampten met financiële moeilijkheden, wat drukte op de uitgaven. Aankopen via webwinkels stijgen hard en dat schaadt kleine ondernemers.

De detailhandel in Groot-Brittannië groeit weer, met dank aan stabiele economische groei. De ondernemers zijn er innovatief en e-commerce zit in de lift, hoewel 90 procent van de aankopen nog gewoon in de winkel wordt gedaan. De infrastructuur blijft wat achter.

In Duitsland is sprake van polarisatie. Bedrijven in het middensegment hebben last van ondernemingen in het topsegment met een persoonlijke benadering. Supermarkten als Lidl, Edeka en Aldi laten sterke verkoopcijfers zien.

undefined

Azië

De Aziatische landen zijn verspreid over de hele ranglijst te vinden, van Hongkong en Singapore op de bovenste plaatsen tot Indonesië (42), India (43) en Pakistan (46) onderaan. Het kenmerkt de grote verschillen in ontwikkeling van de nationale markten op het continent.

Hongkong verschaft ondernemers de beste condities ter wereld, met zee- en luchthavens van wereldklasse, een geavanceerd communicatienetwerk en effectief openbaar vervoer. Daarnaast trekt de stadstaat veel bezoekers uit het Chinese binnenland die afkomen op producten van internationale luxemerken tegen taxfree prijzen. In Singapore heeft het grote aantal buitenlandse merken de markt verzadigd. Dit leidt tot hogere huren en prijsbewuste consumenten.

China staat 27ste doordat detailhandelaren worden geconfronteerd met een moeilijke markt. De afgelopen jaren zijn regels aangescherpt en hoge boetes opgelegd aan warenhuizen als Walmart.

In India is het economisch klimaat slecht. Buiten de stadscentra is er een gebrek aan goede winkelruimte en de inflatie is er hoog.

undefined

Amerika

Ondanks de gefragmenteerde markt en economische onzekerheid in Zuid-Amerika, bewijst een groeiende groep consumenten bestand te zijn tegen diepgewortelde corruptie, sterk fluctuerende inflatie en verzwakte valuta's.

Mexico kent een matige infrastructuur, veel werkloosheid, grote inkomensongelijkheid en hoge inflatie. Toch typeert Arcadis het land als 'interessant'. Dat is te danken aan een groeiende middenklasse, lagere olieprijzen en administratieve hervormingen om een stabiel handelsklimaat te creëren. Buitenlandse detailhandelaren in luxe producten, farmaceutische middelen en kleding betreden nu de Mexicaanse markt.

Brazilië (veertigste) is retailonvriendelijk. De infrastructuur is slecht en de belastingen zijn hoog. De groeiende middenklasse stimuleert de modebranche en de farmaceutische sector nog enigszins.

De detailhandel in de Verenigde Staten is wat omzet betreft de grootste ter wereld. De consumentenvraag in grote steden trekt aan, maar er is al jaren weinig geïnvesteerd in spoorlijnen, wegen, bruggen en havens.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden