Windmolens als bouwpakket naar de Noordzee

door Guido Goudsmit

Twee sleepboten varen de haven van IJmuiden binnen. Op de bak die zij trekken liggen twee enorme stalen palen. Het zijn de funderingen die straks 30 meter in de zeebodem verdwijnen om windmolens van 70 meter te torsen.

Dit is de werf van NoordzeeWind, het samenwerkingsverband van Shell en Nuon, dat voor de kust van Noord-Holland een offshore windpark bouwt. NoordzeeWind heeft de wind in de zeilen. ,,Het is nu voorbij met de spookverhalen dat er duizenden vogels door de roterende turbines een onbarmhartige dood sterven. We weten precies wat de effecten zijn op vogels en vissen. We meten voortdurend’’, zegt directeur NoordzeeWind Huub den Rooijen.

Op de IJmuidense werf aan de haven zijn de werkzaamheden in volle gang. Her en der liggen onderdelen van windmolens. Hier worden de turbines samengesteld, waarna ze met een speciaal schip naar de locatie van het windpark tussen de 10 en 18 kilometer uit de kust worden verscheept. In april zijn ook de eerste wieken van 45 meter lang per vrachtwagen uit Duitsland op de werf in IJmuiden aangekomen.

Shell en Nuon hebben haast. ,,Voor het eind van dit jaar moet het park in gebruik worden genomen, zegt Dolf Elsevier van Griethuysen, projectdirecteur bij Ballast Nedam, dat samen met de Deense turbinebouwer Vestas Bouwcombinatie Egmond (BCE) vormt. BCE is de hoofdaannemer van het project en als zodanig verantwoordelijk voor de uitvoering van de hele opdracht van 200 miljoen euro (36 windturbines op volle zee en de aansluiting op het elektriciteitsnet). De turbines van Vestas gelden als state of the art: ze zijn minder gevoelig voor het zoute zeeklimaat.

Vorige maand verloor het project door het slechte weer vaart. Maar nu is Van Griethuysen optimistisch dat de verloren tijd wordt ingehaald. ,,Er zijn nu vier funderingen geplaatst.’’ BCE heeft voor het karwei een speciaal hijsschip in de vaart, de Svanen, dat zich honderd meter boven de waterlijn verheft. ,,De Svanen was ooit bedoeld voor het bouwen van bruggen. Nu gebruiken we hem voor offshore-windmolenprojecten’’, zegt Elsevier. ,,Het is eigenlijk een catamaran.’’

Het hefschip brengt de stalen heipalen (van 250.000 kilo) in positie. Vervolgens slaat een heiblok van 300 ton ze in de Noordzeebodem. ,,De heihamer hebben wij gehuurd. Het is de enige in Nederland’’, aldus Elsevier van Griethuysen. De Svanen doet er anderhalve dag over om de palen van ruim 40 meter lengte, met daar bovenop een tussenstuk van 25 meter, te plaatsen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden