Win je de oorlog met thuis-uit-eten?

Jeroen Thijssen is culinair journalist en schrijver. mail@jeroenthijssen.nl

Links en rechts roepen supermarkten hun reserve-eenheden op, strategen bepalen de aanvalsplannen. Want het is oorlog. Door crisis en Duitse prijsvechters halen de grootdetaillisten alles uit de kast.

De grootste clash of civilisations vindt plaats tussen Jumbo en Albert Heijn. Albert beheerst het veld, Jumbo rukt op. En nu heeft Jumbo een nieuwe aanvalslinie. Thuis uit eten, heet het, en volgens het persbericht kan iedere bezoeker 'thuis genieten van de kwaliteit van een restaurant'. Onmiddellijk doemen beelden op van pasteien en gebraad, van sauté de d'agneau avec raviolis au brocciu of anders een eenvoudige blanquette de veau. In mijn zuidelijk dorp is net een nieuwe Jumbo geopend - wat een buitenkansje.

Maar in deze nieuwe kazemat rijst een probleem: waar staan die thuis-uit-eten spullen? Het persbericht spreekt over een speciaal vignetje, een geel veld met een gestileerd zwart bestek. Maar bij Jumbo is alles geel: de vlag, het logo, en de bordjes aan de schappen met 'allerslimste koop' en 'allerlaagste prijs'.

Het huisblad Hallo Jumbo heeft gelukkig een hele pagina met thuis-uit-eten-eten. Filet americain in luxe spuitzak, bijvoorbeeld, en mango&gember chutney, ambachtelijke quiche sweet pepper en pistache-cranberry-chocolade-rotsjes. Pasteien en gebraad ontbreken.

De ambachtelijke quiche is gemakkelijk te vinden, die ligt in de koeling, naast een andere variant van thuis-uit-eten, de quiche loraine, voor 3,99 euro. Daarnaast, in datzelfde schap, ligt nóg een quiche loraine. Ook van Jumbo. Dit is de ambachtelijke quiche lorraine. Die kost 2,79 euro.

Zou de thuis-uit-eten-quiche niet ambachtelijk zijn? En wat is het verschil, behalve de prijs? De sweetpepper variant is 2,89 euro.

Verder gaat de verkenning. De spuitzak filet americain ligt bij de vleeswaren, naast twee broertjes: een met likkepot, een met ham spread. In de categorie thuisrestaurant zijn we dan wel in het onderste regiment terechtgekomen. Maar de likkepot is weer grappig, spuitleverworst met een oud-Hollandse naam.

Dan wordt het zoeken moeilijk. Waar staat het potje appel&calvados? Bij de vleeswaren - logisch, toch? Daarnaast prijkt een zusje: uien-chutney uit de Ardennen.

Kan het erger? Wel, de pistache-cranberry-chocoladerotsjes. Die zijn er niet.

Thuis zoemt al snel de oven rond de drie quiches. Aan de keukenproeftafel spuit ik lepels vol met filet americain, met likkepot en met hamspread. De filet is goed: hartig, zalvig, zacht met een prikje van peper. De likkepot is zoet maar wel lekker leverig, en de spread - nu ja, die is vooral zoet en niet hammig.

De uien-chutney en de mango-gember zijn lekker: kruidig, met knapperige stukjes en zo zoet als chutney moet zijn.

Dampend komen de taartjes uit de oven. Ze ruiken heerlijk. Van de goedkope, ambachtelijke variant is de korst redelijk, de vulling wat stroef achter de tong en de smaak - ach. De duurdere, niet-ambachtelijke quiche daarentegen maakt zijn hogere prijs meer dan waar. Een kruimelige korst, smeuïg tot ver achter de huig, en die geur uit de oven? Die kwam van deze quiche.

De sweetpepper-quiche heeft dezelfde kwaliteit als zijn broer, maar de combinatie spek-kaas ligt gemakkelijker in de mond dan die van kaas en paprika.

Het blijft de vraag of Jumbo met dit moeilijk te vinden thuis-uit-eten de oorlog zal winnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden