Wilt u kinderusb-sticks kopen?

kinderpostzegels | De jaarlijkse hulpactie heeft alleen nog in naam met de posterijen te maken. Maar het enthousiasme blijft.

Wát een postzegel is, dat weten kinderen nog wel. Maar of ze die ook ooit gaan gebruiken? In ieder geval veel minder dan vroeger, lacht meester Paul Suijk van christelijke basisschool De Lichtstraal in Westkapelle. Niet dat het iets uitmaakt. Zijn leerlingen van groep zeven en acht hebben elk jaar opnieuw zin in de Kinderpostzegelactie. "Het is ook best gezellig, langs de deuren hier op het dorp."

De komende dagen duiken ze weer op: de kinderen die in groepjes, met de bestelenveloppen in de aanslag, langs de deuren gaan. En vervolgens de stickers naast de deurbellen die aangeven dat de Kinderpostzegels hier al zijn gekocht.

Actrice en presentatrice Chantal Janzen koopt vandaag de eerste exemplaren. Velletjes met tekeningen van Fiep Westendorp: een rode bus met achter de raampjes Jip en Janneke, Pluk van de Petteflet, de Krullevaar.

Maar sinds in 1923 de eerste postzegels 'voor het misdeelde kind' werden ingevoerd, is er nogal wat veranderd. "Een bericht voor oma, dat gaat tegenwoordig allemaal via de app", vat Suijk het samen.

"Wij weten ook wel dat de postzegel steeds lastiger te verkopen is", zegt Rabia Alibaks van Stichting Kinderpostzegels. Dus verkopen kinderen behalve zegels en kaarten, ook usb-sticks en pleisters. Dit jaar zijn in een aantal gemeenten linnen tasjes aan het assortiment toegevoegd, bij wijze van experiment. Volgend jaar kunnen kinderen via hun smartphone verkopen, in plaats van met papieren enveloppen. "Zo proberen we het eigentijds te houden", zegt Alibaks.

Suijk heeft de actie in zijn dertig jaar als meester zien veranderen: "Kinderen vonden het leuk dat de pleisters en de usb-sticks erbij kwamen. Vooral die usb-stick spreekt ze aan, en de pleisters kopen de ouders graag."

Verder levert de Stichting Kinderpostzegels lesmateriaal aan de 4150 scholen die dit jaar meedoen en krijgt de klas die het leukste filmpje maakt een prijs, net als de klas die het meeste geld ophaalt per kind. CBS De Lichtstraal won vorig jaar beide wedstrijdjes.

"Kinderen worden sowieso enthousiast als je ze uitlegt waar het geld voor is", zegt Suijk. "Voor kinderen en door kinderen: dat is het geheim." Dit jaar gaat de opbrengst naar kinderen met leer- of gedragsproblemen, naar pleegzorg en naar traumaverwerking. Binnen die drie thema's gaat het geld naar verschillende projecten in zowel Nederland als het buitenland. Sinds vorig jaar kunnen scholen, als ze dat willen, kiezen voor een van de thema's.

En die naam? Hoe lang hebben we het nog over Kinderpostzegels? "Daar hebben wij het wel eens over gehad", zegt Alibaks. "Maar iedereen weet wat de Kinderpostzegels zijn, heeft er een gevoel bij. We vinden het heel moeilijk om die naam los te laten."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden