William Shakespeare als een dranklustige druiloor

Enig rumoer was er wel in Engeland rond 'Anonymous', de nieuwe film van Roland Emmerich, die hier deze week in première gaat. De Duitse regisseur had altijd al een hang naar apocalyptische fantasieën die de wereld die wij kennen omverwerpen. Hij verzon een aanval van 'aliens' in 'Independence Day', een nieuwe ijstijd in 'The Day after Tomorrow', en het einde van de wereld in '2012'. In 'Anonymous' waagt hij zich aan een verfilming van de ideeën van de anti-Stratfordianen - mensen die geloven dat de 37 stukken en 154 sonnetten die wij toeschrijven aan William Shakespeare helemaal niet van Shakespeare zijn. Emmerich is ook anti-Stratfordiaan, net als trouwens Mark Twain, Charles Dickens, en Sigmund Freud, meldt Emmerich trots in interviews. Allemaal al heel lang dood, maar dat deert hem niet.

In de film 'Anonymous' is de beroemde Engelse bard een inhalige, dranklustige druiloor, een stamelende acteur die amper zijn eigen handtekening op papier weet te zetten, laat staan een sonnet. Zijn beroemde werken zouden eigenlijk zijn geschreven zijn door Graaf Edward de Vere, wel een man van stand, en niet alleen de minnaar maar - naar later blijkt - ook de zoon van de in deze film verrassend promiscue 'Virgin Queen' Eliza- beth I. Edward de Vere wil met zijn stukken directe politieke invloed uitoefenen en houdt zijn auteurschap daarom verborgen. Zo is 'Richard III' volgens deze film een poging om het volk in oproer te krijgen tegen James, de mogelijk Schotse opvolger van Elizabeth I.

De acteurs (waaronder moeder en dochter Vanessa Redgrave en Joely Richardson als de oude en de jonge Elizabeth I) leggen Shakespeariaans gewicht in hun rollen. Zeventiende eeuws Londen wordt accuraat uit de computer getoverd, maar verder blijft in Emmerichs film volkomen onduidelijk wat feit is en wat fictie. Dat is de mode, denk aan onze 'Heineken Ontvoering', maar het maakt de films er niet boeiender op. Ook 'Anonymous' is een lange zit.

'Ridicule onzin' kopte The Guardian verontwaardigd. De krant wijst erop dat Elizabeth I geen kinderen had, en dat de Vere al dood was toen Shakespeare nog niet was uitgeschreven. Wel was er op het hof rivaliteit tussen de Essexen en de Cecils, maar die werd niet beïnvloed door Shakespeares stukken, zoals 'Anonymous' suggereert. Waarom Emmerich zo graag wil dat de toneelschrijver een hoveling van adel is, in plaats van iemand uit het volk met veel verbeelding, blijft onduidelijk. Vermoedelijk past een edelman, beter binnen zijn altijd al reactionaire, fatalistische wereldbeeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden